Foto: Tim Fors

”Här vid stranden nära vattnet finns en plats som ger mig ro…”

En hälsning från kyrkoherde Ida Hallström Åsman

”Här vid stranden nära vattnet, finns en plats som ger mig ro…” (Psalmer i 2000-talet)

I sommar har jag haft möjlighet att vistas i norra Dalarna, i Grövelsjön.  Det som gjorde stort avtryck på mig inför höstens utmaningar och glädjeämnen, var den stora forsen som dag och natt brusade utanför fönstret. Oupphörligen, utan tvekan dånade med vackert ljud som ett okomponerat musikstycke. Men då och då stillade sig vattnet i ett Sel, där var det lugnt och helt vilsamt. ”Här vid stranden nära vattnet, finns en plats som ger mig ro”, lyder en rad i psalmer i 2000-talet. Den här bilden, bilden av den brusande forsen, som också blir stilla har jag med mig nu i höst när jag börjat som ny kyrkoherde i Huddinge pastorat. En bild för Guds närvaro i våra liv.

Det här året har varit helt annorlunda för vår jord och vi har alla på olika sätt drabbats och vi har levt i ovisshet. Vi har fått tänka om och förhålla oss till livet på ett sätt som inte är naturligt för oss människor. Kyrkans verksamhet har ställt om och vi har mötts på ett annat sätt. Vi har träffats i mindre sammanhang. Våra kyrkorum har varit i Guds rika natur. Vi har mötts i gudstjänster, musik och andakter på nätet. Det blev inte som vi tänkt oss. Men vi har också hittat fler arenor att ses.

Det som slår mig efter att ha varit i Huddinge pastorat några veckor, är mångfalden. Mångfalden av kyrkobyggnader, verksamheter, människor, gator, torg och natur. Ingen kyrkobyggnad är den andra lik. Precis som oss människor. Ändå är det mycket som förenar oss. Vi vill gemenskap. Vi vill ingå i sammanhang. Med varsamhet närmar vi oss nu varandra och vi får ge uttrycka för ensamhet och sorg. För nu är hösten här. En höst med klar luft och vackra färger såsom vi är vana. En höst som innebär att vi återigen firar gudstjänst i våra kyrkorum i alla våra fyra församlingar. Vi kan så sakteliga njuta av musik, körer och gemenskap i olika åldrar.

Jag ser fram emot att möta församlingsbor, anställda och förtroendevalda. Jag ser fram emot att vara kyrka tillsammans och bidra till ett gott samhälle här i Huddinge. En kyrka där vi människor får plats med våra liv, vår tro, våra tvivel, glädje och sorg. Som kyrka finns vi med i livets alla skeden. Vi finns för varandra och Gud går med. Varmt välkommen till våra kyrkor och verksamheter där vi med omtänksamhet ses. Vi håller avstånd. Vi firar gudstjänst med maxantal 50 personer även fortsättningsvis. Vi tar ansvar för att den positiva utveckling vi nu ser fortsätter.

”Här vid stranden nära vattnet finns en plats som ger mig ro…”

Gud välsigne dig!

Ida Hallström Åsman, kyrkoherde