Sorgegrupp - när du mist en nära anhörig

Att förlora en nära anhörig kan väcka starka känslor och många tankar. Genom att tillsammans med andra samtala och dela känslor och erfarenheter kan du få hjälp att bearbeta sorgen.

Sorgegruppen är enkel och kravlös. Här finns plats för dig, din sorg, dina frågor och dina tårar. Du får möjlighet att dela erfarenheter kring sorgen, livet och framtiden. Grupperna är öppna för alla, oavsett tro eller livsåskådning, och helt kostnadsfria.

Varje grupp består av maximalt åtta deltagare som vanligen träffas vid sju tillfällen, cirka två timmar per tillfälle. Sorgegrupperna är ett samarbete mellan Nordmalings församling och Hörnefors församling. Beroende på hur många anmälda det är ordnas separata träffar på respektive ort eller en gemensam grupp där träffarna alternerar mellan orterna.

När det kommer till församlingens kännedom att någon som bor i Hörnefors förlorat en nära anhörig skickas det efter en tid ut skriftlig information om sorgegruppen och personen får sedan också ett telefonsamtal med erbjudande om att vara med. Skulle du ha mist en anhörig men inte fått någon inbjudan är du alltid välkommen att höra av dig för att få vara med.

Förutom samtalsgrupperna om sorg finns det även möjlighet till enskilda samtal med en präst eller diakon om du hellre önskar det.

Samtal och stöd

När något inte blev som man hoppades eller livet har kört ihop sig kan det vara skönt att ha någon att vända sig till. Kyrkan finns här för dig genom hela livet, i med- och motgång.

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.