Foto: Per-Olof Berggren/Svenska kyrkan

Orgel från Hörnefors får nytt hem i Ukraina

Nyhet Publicerad

Mer än 200 mil från Hörnefors ligger staden Berdichev. Tack vare en massiv arbetsinsats från engagerade volontärer och en oväntad gåva från Hörnefors församling finns där nu en av få piporglar i Ukraina.

I Rosornas kyrka fanns tills nyligen en mindre orgel framme i koret. Men när församlingen 2018 köpte in en digital orgel som komplement till den stora men ålderstigna orgeln på läktaren blev det för trångt framme i kyrkan. Att sälja eller ens ge bort en kyrkorgel visade sig dessvärre vara svårare än någon räknat med. Ingen i Sverige ville ta hand om den, trots att det var ett kvalitetsinstrument från välkända Grönlunds orgelbyggeri.

– Att skrota ett fullt fungerande instrument kändes hemskt, men vi visste inte vad vi skulle ta oss till med orgeln, säger Janet Eriksson, kyrkoherde i Hörnefors församling.

Ett samtal som öppnade dörrar

Men Gud hade andra planer för orgeln. Ett samtal till Janets vän Johnne Sturesson, som genom stiftelsen Filippos sedan många år arbetat ideellt med att organisera hjälpsändningar till Ukraina, satte hjulet i rullning. Trots att ingen i den Pingstförsamling i Berdichev som Filippos samarbetar med någonsin sett en kyrkorgel och att de ännu mindre hade någon som spelade orgel blev de eld och lågor när de fick frågan om att överta instrumentet från Rosornas kyrka.

– Det är en kyrka med mycket musik och de ser en stor potential i att få äga en sådan här orgel. Att ordna konserter och bjuda in folk att få lära sig spela, berättar Johnne Sturesson.

Rune Rönnqvist och Johnne Sturesson fick lägga ner många timmars arbete på att demontera och förpacka alla orgelns pipor. Foto: Per-Olof Berggren/Svenska kyrkan

Flytten ett stort arbete

Att montera ner, förpacka, skicka och till slut också bygga upp orgeln i Berdichev har varit ett digert arbete som krävt många arbetstimmar.

- När jag var och tittade på orgeln i Rosornas kyrka hittade jag en lapp med kontaktuppgifter till Rune Rönnqvist som tidigare servat orgeln. Han lovade att ställa upp och utan hans hjälp hade det aldrig gått, säger Johnne Sturesson.

Totalt är det omkring 150 pipor som var och en har sin bestämda plats i orgeln och allt märktes upp för att kunna monteras tillbaka på rätt ställe igen. Efter en mellanlanding i Johnnes garage där allt packades för att klara transporten startade resan till Ukraina i början av februari.

Orgeln lastas av i Berdichev.

Gud förberedde med eluttag

När orgeln och Johnne kom fram till Berdichev var inget förberett på plats. Vart orgeln skulle stå hade församlingen inte funderat över och dessutom behöver den ström ur ett 3-fasuttag.

- Bästa platsen var till höger om körläktaren och när vi tittade där upptäckte vi ett proppskåp med ett oanvänt 3-fasuttag! För mig var hela resan ett vittnesbörd om Guds förberedda gärningar, säger  Johnne Sturesson.

Alla ställer upp gratis

I början av juni går nästa resa till Berdichev. Då är det dags för invigning av orgeln och med på resan följer två personer med särdeles viktiga uppgifter för att orgeln inte bara ska vara en maffig möbel. Marie Hörnell, kantor i Själevads församling, kommer att spela och hålla en introduktionskurs för blivande organister och Jan Börjesson, en av Sveriges bästa orgelstämmare, ska se till att den blir stämd och låter så fint som det var tänkt.

– Vi kan inte betala något arvode men han ställer upp ändå, konstaterar en glad och lite förundrad Johnne.

– Det känns så roligt att orgeln kommer till användning och vi hoppas verkligen att den ska få vara till välsignelse, säger Janet Eriksson.

Videoklippet visar när orgeln provspelas efter att den byggts upp igen i Berdichevs pingstkyrka. Efter stämning kommer den åter att låta som den gjorde innan flytten.