Foto: Marcus Gustafsson

Hörnefors församling blir miljödiplomerad

Nyhet Publicerad

En viktig milstolpe i församlingens arbete med miljö- och hållbarhetsfrågor nåddes i slutet av 2017. Då blev det klart att vi nu klarar kraven för miljöcertifiering enligt Svenska kyrkans miljöledningssystem.

Hörnefors församling är en av de församlingar i Luleå stift som har påbörjat arbetet med att miljödiplomera sig enligt Svenska kyrkans miljöledningssystem. Det följer i princip samma arbetsmodell som de etablerade ledningssystemen ISO 14001 och EMAS som används av många andra företag och organisationer – men är unikt på så vis att det väger in även Svenska kyrkans teologiska övertygelse. På så sätt ges en helhetssyn på hur ekologiska, sociala, ekonomiska och andliga faktorer samverkar i ett globalt och lokalt perspektiv.

Klarar kraven

Församlingens miljöarbete drog igång på allvar efter ett beslut i kyrkorådet 2015 om att församlingen skulle arbeta enligt miljöledningssystemet. Sedan dess har delmål som syftar till hållbarhet på olika plan, formats och följts upp.

Att arbetet gått som planerat fick vi kvitto på den 22 november. Då besöktes församlingen av två externa revisorer, tillika utbildade miljödiplomerare, som kunde konstatera att Hörnefors församling kvalificerat sig för att miljödiplomera sig enligt den första fasen i arbetsmodellen!

- Alla vill vi värna om den värld vi lever i, hushålla med resurser och vara varsamma med den skapelse som vi människor fått ansvar att förvalta – och nu har Hörnefors församling tagit ytterligare ett steg i den riktningen, säger Ingela Eriksson som är församlingens miljösamordnare.

Första nivån av tre

Diplomet gäller i två år, och under den tiden har Hörnefors församling möjlighet att ställa upp nya mål för sitt hållbarhetsarbete – och på så sätt kvalificera sig för nästa fas. Totalt kan en församling diplomeras enligt Svenska kyrkans miljöledningssystem i tre nivåer.

- Som församlingsbo är du välkommen att höra av dig med förslag på nya delmål för miljö- och hållbarhet som församlingen kan arbeta med, säger Ingela Eriksson.

Torsdag 14 december uppmärksammades församlingens miljödiplomering. Då kom kontraktsprosten Fredrik Juul till Julbord för alla och delade ut diplomet till församlingen.

delmål för församlingens miljödiplomering fas 1

1. Servera ekologisk druvjuice i nattvarden för att minska klimatpåverkan genom mindre förbrukning av besprutade druvor.
  2. Öka andelen närodlade och vildväxande växter på altaren för att minska klimatpåverkan av fjärrodlade och transporterade växter.
  3. Servera övervägande vegetarisk kost för att minska klimatpåverkan av animalisk kostproduktion.
  4. Minska klimatpåverkan i portoanvändningen genom att leasa en frankeringsmaskin.
  5. Förankra arbetet med hållbarhet genom att vid sammanträden för förtroendevalda och vid arbetsplatsträffar ta upp miljödiplomering som en egen punkt
  6. Byta ut trasiga glödlampor till miljövänliga ljuskällor.
  7. Undersöka om man via installation av värmepump skulle kunna minska elförbrukningen i Rosornas kyrka, församlingsgården har redan försetts med fyra värmepumpar med gott resultat.
  8. Undersöka hur andra församlingar resonerar kring plantering av perenna växter på gravvårdar och i rabatter, för att minska klimatpåverkan genom att andelen engångsplant minskar.
  9. Anlägga en komposteringsanläggning för biologiskt parkavfall för att minimera transporter av detta samt få tillgång till egenproducerad, högkvalitativ odlingsjord.
  10. Utse en ansvarig samt ett gemensamt livsmedelskonto för att minimera risken för att mat kastas.
  11. Alla i personalen ska ha en personlig kopp/mugg för att minimera andelen disk i personalrummen.
  12. Gå igenom leksakerna i församlingsgården för att säkerställa att inga leksaker finns som kan misstänkas innehålla ftalater.
  13. Köpa in en cykel samt hjälm för att personal ska kunna cykla till besök och möten i närområdet i stället för att ta bilen.
  14. Registrera samåkning för att minska risken för ensamåkning till kurser och möten
  15. Sätta in tvålskumpumpar på församlingsgården och församlingsexpeditionen för att minska användandet av tvål och Bliwtvålbehållare
  16. Undersöka vad det skulle kosta för församlingen att ta del av kemikaliehanteringssystemet Chemsoft

Alla dessa delmål har församlingen genomfört!