Inträde
I 29 kap. Kyrkoordningen finns bestämmelser om kyrkotillhörighet. Där beskrivs bland annat hur man kan bli medlem (bli upptagen i kyrkan och få kyrkotillhörighet). Den som är kyrkotillhörig tillhör den församling där han eller hon är kyrkobokförd. En person blir normalt kyrkobokförd i den församling inom vars territoriella område hans eller hennes folkbokföringsadress är belägen (de kyrkotillhöriga som är bosatta inom organisationens territoriella område tillhör således normalt organisationen, men vissa kan tillhöra de icke territoriella församlingarna). Detta framgår av 35 kap. Kyrkoordningen.
När någon enskild som är folkbokförd inom organisationens område vill bli kyrkotillhörig (anmäla inträde) behandlas personuppgifter på det sätt som framgår av följande process: 1 Anmälan 2 Handläggning 3 Efterarbete
Den lagliga grunden för behandlingar i punkterna ovan är avtal (Kyrkoordningen är stadgar för Trossamfundet Svenska kyrkan och kan på så sätt ses som ett avtal mellan kyrkan och medlemmen). Församlingen har också rätt att hantera känsliga personuppgifter om medlemmar, före detta medlemmar och de som själva tar kontakt med kyrkan i sådana här ärenden så länge inte uppgifterna lämnas ut till en annan part. Tillkommande lagliga grunder redovisas separat.
1. Anmälan. Den enskilde som vill bli kyrkotillhörig (söker inträde) kan ta kontakt med församlingen genom telefonsamtal eller brev. Det finns en blankett på Svenska kyrkans webbplats som kan användas för ändamålet. Det är inte lämpligt att mejla in sin anmälan eftersom anmälan ska vara egenhändigt undertecknad vilket innebär att församlingen inte kan hantera anmälningar som inkommer digitalt.
De personuppgifter som behöver lämnas är namn, egenhändig skriven namnteckning, personnummer (för att kunna kontrollera uppgifter i olika register, se punkt 2) och kontaktuppgifter. Vidare behövs uppgifter rörande medborgarskap och dop (se 29 kap. Kyrkoordningen), vilka kan lämnas av den enskilde eller kontrolleras i de register som församlingen förfogar över.
Om anmälan avser ett barn under 18 år skall vårdnadshavare göra anmälan (i så fall tillkommer vårdnadshavares personuppgifter, som namn och eventuella kontaktuppgifter). Om barnet fyllt 12 år ska det samtycka till inträdet (i det fallet tillkommer personuppgifter kopplade till barnet och samtycket). Detta framgår av Lagen om Svenska kyrkan (lagliga grunden blir i den här delen rättslig förpliktelse).
Ändamålet med behandlingen som sker i detta steg är att ta emot en anmälan för att kunna hantera den enligt Kyrkoordningens regler.
2. Handläggning. Församlingens första åtgärd är att diarieföra anmälan (se 53–54 kap Kyrkoordningen som beskriver kyrkans offentlighetsprincip). Den lagliga grunden för detta är allmänt intresse.
Därefter kontrolleras att alla uppgifter som behövs är med. Om anmälan inte är egenhändigt undertecknad, ber församlingen den enskilde att komplettera med en namnteckning. Församlingen kontrollerar också i sina egna register att den enskilde är bosatt inom församlingens territorium och om det finns tidigare noteringar om denne i kyrkobokföringen.
Det är kyrkoherden, eller den som kyrkoherden har utsett, som prövar om inträde kan medges. Kyrkoherdens beslut diarieförs (laglig grund är allmänt intresse) och skickas till den enskilde.
3. Efterarbete. Om den enskilde medges inträde, registreras detta i kyrkobokföringen. Uppgifter ur kyrkobokföringen kan därefter bli tillgängligt för andra i trossamfundet Svenska kyrkan om någon annan enhet (till exempel annan församling, stift eller nationell nivå) har ett berättigat ändamål att hantera uppgifterna (den enheten är då personuppgiftsansvarig för sin behandling). Även Skatteverket får uppgifter ur kyrkobokföringen för att kunna hantera uppbörd av kyrkoavgifter (den 1 november varje år får Skatteverket besked om vilka som är kyrkotillhöriga i detta syfte).
Organisationen tillämpar SvKB 2017:1 och 2019:1, när det avgörs vad som skall arkiveras och gallras.
Utträde
I 29 kap. Kyrkoordningen finns bestämmelser om kyrkotillhörighet. Där beskrivs bland annat hur en medlem kan begära utträde. Den som är kyrkotillhörig tillhör den församling där han eller hon är kyrkobokförd. En person är kyrkobokförd i den församling inom vars territoriella område hans eller hennes folkbokföringsadress är belägen (de kyrkotillhöriga som är bosatta organisationens territoriella område tillhör således organisationen). Detta framgår av 35 kap. Kyrkoordningen.
När någon enskild som är folkbokförd inom organisationens område vill anmäla utträde behandlas personuppgifter på det sätt som framgår av följande process: 1 Anmälan 2 Handläggning 3 Efterarbete.
Den lagliga grunden för behandlingar i punkterna ovan är avtal (Kyrkoordningen är stadgar för Trossamfundet Svenska kyrkan och kan på så sätt ses som ett avtal mellan kyrkan och medlemmen). Församlingen har också rätt att hantera känsliga personuppgifter om medlemmar, före detta medlemmar och de som själva tar kontakt med kyrkan i sådana här ärenden, så länge inte uppgifterna lämnas ut till annan part. Tillkommande lagliga grunder redovisas separat.
1. Anmälan. Den enskilde som vill söka utträde kan ta kontakt med organisationen genom telefonsamtal eller brev. Han eller hon kan också framföra detta personligen till kyrkoherden. Det finns en blankett på Svenska kyrkans webbplats som kan användas för ändamålet. Det är inte lämpligt att mejla in sin anmälan eftersom anmälan ska vara egenhändigt undertecknad.
De personuppgifter som behöver lämnas är namn, egenhändig skriven namnteckning, personnummer (för att kunna kontrollera uppgifter i olika register, se punkt 2) och kontaktuppgifter. Vidare behövs uppgifter rörande medborgarskap och dop (se 29 kap. Kyrkoordningen), vilka kan lämnas av den enskilde eller kontrolleras i de register som församlingen förfogar över.
Om anmälan avser ett barn under 18 år skall vårdnadshavare göra anmälan (i så fall tillkommer vårdnadshavares personuppgifter). Om barnet fyllt 12 år skall det samtycka till utträdet (i det fallet tillkommer personuppgifter kopplade till barnet och samtycket). Detta framgår av lagen om svenska kyrkan (lagliga grunden blir i den här delen rättslig förpliktelse).
Ändamålet med behandlingen som sker i detta steg är att ta emot en anmälan för att kunna hantera den enligt Kyrkoordningens regler.
2. Handläggning. Organisationens första åtgärd är att diarieföra anmälan (se 53–54 kap Kyrkoordningen som beskriver kyrkans offentlighetsprincip). Den lagliga grunden för detta är allmänt intresse.
Därefter kontrolleras att alla uppgifter som behövs är med. Om anmälan inte är egenhändigt undertecknad ber organisationen den enskilde att komplettera med en namnteckning. Organisationen kontrollerar också i sina egna register att den enskilde är bosatt inom organisationens territorium och vilka noteringar om kyrkotillhörighet som finns i kyrkobokföringen.
Det är kyrkoherden, eller den som kyrkoherden har utsett, som formellt prövar om utträde kan medges. Kyrkoherdens beslut diarieförs (laglig grund: allmänt intresse) och skickas till den enskilde.
3. Efterarbete. Om den enskilde medges utträde registreras detta i kyrkobokföringen. Uppgifter ur kyrkobokföringen kan därefter bli tillgängligt för andra organisationer i trossamfundet Svenska kyrkan om någon annan enhet (till exempel annan församling, stift eller nationell nivå) har ett berättigat ändamål att hantera uppgifterna (den enheten är då personuppgiftsansvarig för sin behandling). Även Skatteverket får uppgifter ur kyrkobokföringen för att kunna hantera uppbörd av kyrkoavgifter (den 1 november varje år får Skatteverket besked om vilka som är kyrkotillhöriga i detta syfte).
Organisationen samlar in statistik rörande utträden både för att kunna planera verksamheten och lämna information om den i till exempel årsredovisningen (i det sistnämnda fallet finns en rättslig förpliktelse i årsredovisningslagen att ge en rättvisande bild av verksamheten varvid den här typen av statistik är viktig ur det avseendet). Statistiken redovisas inte på ett sådant sätt att enskildas personuppgifter kan härledas.
Organisationen tillämpar SvKB 2017:1 och SvKB 2019:1, när det avgörs vad som skall arkiveras och gallras. Efter ett utträde gallras uppgifterna i kyrkobokföringen oftast efter tre månader. Det finns dock specialfall då uppgifter ändå är kvar. Om en vuxen medlem går ut och denne är vårdnadshavare till ett barn som skall fortsätta vara medlem, kommer den vuxne att finnas kvar som ”antecknad” i egenskap av vårdnadshavare till barnet. Vidare bevaras uppgifter om in- och utträden i diariet (anses vara kyrkliga handlingar) och i ministerialboken (den går dock inte att göra sökningar i på samma sätt som i kyrkobokföringen).