Om Ränneslövs kyrka

Ränneslövs nya kyrka

Under 1800-talet krävde en drastisk befolkningsökning att kyrkan utvidgades för att rymma församlingen. Det framfördes krav på en större kyrka vid tre biskopsvisitationer och 1868 började uppförandet av ett nytt långhus och kor i nyklassicistisk stil, efter ritningar av arkitekt Axel Kumlien. Ränneslövs nya kyrka invigdes advent år 1872. Kyrkan har restaurerats 1902, 1948, 1973–1974 och 2006–2008. Det var under den första restaureringen som konstverken på väggar och kor målades av Edward Högardh. Motiven är bland annat text ur Jesaja 6:3, Lukas 11:28, Psaltaren 111:10, samt de tomma korsen vid Golgata.

Ränneslövs kyrkas utseende och inventarier

Altaruppsatsen har stått i gamla kyrkan och är av barockstil, gjord av bildhuggaren Johan Ullberg 1769. Överstycket är i nyklassisk stil från 1872. På altarets framsida syns Jesus och apostlarna i förnicklad koppar, gjord av Walter Bengtsson 1974. Samma konstnär har gjort dopfunten av nickel och koppar, prydd med barnansikten och fågelfigur.

Predikstolen i renässansstil är från 1590-talet. Bokbrädan till predikstolen är prydd med ett änglahuvud och inskaffades 1769. I taket hänger en basunängel, Mikael av Tue Falck, som inköptes 1776.

I kyrkan finns två kvinnobilder i trä som tidigare satt vid vardera sida av altaruppsatsen, där det nu står två pelare. Den ena kvinnan håller i en bok och en palmkvist som symboliserar fred, fest, seger och glädje. Den andra kvinnan håller i ett kors, ett ankare och ett hjärta; tron, hoppet och kärleken. Kvinnorna är gjorda av Johan Ullberg 1769.

Kyrkokistan som står i vapenhuset i tornbyggnaden har tre lås och innehöll förr dyrbarheter.

Orgeln på läktaren är från år 1875 och är ombyggd 1952. Orgelfasaden målades under restaureringen 1973–1974 om till gul färg.

Dopfunten av trä är från 1735 av okänd träsnidare och ersatte den tidigare dopfunten av granit. Sammanlagt har kyrkan fyra dopfuntar.

För den som vill veta mer finns boken "Ränneslövs gamla och nya kyrka" av Bror Jansson.