Foto: Madelen Zander /Ikon

Rik kollekt till årets julkampanj

Temat för kampanjen är Bryt en tradition

Igår på första advent inleddes årets julkampanj i Svenska kyrkan med titeln Bryt en tradition. Under festmässan togs en kollekt upp till detta ändamål och den uppgick till drygt 5900 kronor. Stort tack för den gåvan! Under jultiden kommer flera kollekter att tas upp till detta ändamål

Så här skriver ACT Svenska kyrkan på sin hemsida om kampanjen:

"Det finns många traditioner som är positiva och ger en fin inramning till våra liv, inte minst de vi förknippar med advent, lucia och jul. Men det finns också skadliga traditioner som fråntar flickor rätten till sin kropp och sitt liv.

Ett av de största brotten mot mänskliga rättigheter är det globala förtrycket mot kvinnor och flickor. Könsrelaterat våld är många gånger socialt accepterat och fler än 10000 flickor könsstympas och 30000 flickor gifts bort – varje dag. Det är hög tid att bryta skadliga traditioner!"

Bryt en tradition

Tvångsäktenskap, könsstympning och andra övergrepp krossar drömmar och slår sönder liv. Det är hög tid att bryta skadliga traditioner. Var med Act Svenska kyrkan i kampen för allas rätt till ett värdigt liv!