Kyrkovalet är igång

Förtidsröstningen börjar den 6 september och pågår fram till valdagen den 19 september. Läs mer om hur du rösta här.

Den 6-19 september är det kyrkoval i Svenska kyrkan. Alla som är medlemmar i Svenska kyrkan och som fyllt 16 år får lov att rösta. Du kan rösta på tre nivåer - församling, stift och nationell nivå. Är du röstberättigad får du ett röstkort hemskickat med posten. Här nedan kan du läsa mer om hur röstningen går till.

Rösta på valdagen

På valdagen den 19 september röstar du i den vallokal som står på ditt röstkort. Du får hem röstkortet i brevlådan några veckor före valet. Det är viktigt att du tar med dig ditt röstkort och din legitimation.

Förtidsrösta

Förtidsröstningen startar den 6 september och pågår fram till och med valdagen. Du måste ha med dig ditt röstkort och legitimation. Förtidsröstning behöver inte göras i den församling du tillhör.

Poströstning och budröstning

Om du inte har möjlighet att ta dig till din vallokal kan du rösta med bud eller med post. För detta krävs särskilda kuvert som du kan få från din församling. Notera att båda dessa röstningsalternativ kräver två vittnen.

Öppettider förtidsröstning:

Församlingsexpeditionen, Kyrkplatsen 3, Höganäs