Idédagarna i Helsingborg

I helgen hölls den årliga konferensen Ideellt Forums Idédagar i Helsingborg. Med 200 deltagare från hela Sverige och gästande talare från när och fjärran rymdes många idéer, tankar, och erfarenheter. I de gemensamma föredragen talades det om allt från Kent Wistis teologiska aspekter av idealitet till Sensus nya organisations-strukturer som möjliggör delaktighet och transparens. Dessutom gav den amerikanska prästen Beverly Piro en inblick i hur Lutherska kyrkan i USA jobbar och Johan Wester delade med sig av sina tankar ur ett snett-utifrån-perspektiv.

I de valbara seminarierna kunde deltagarna välja mellan en uppsjö olika teman. Höganäs församling medverkade i två av dessa seminarier. Heidi Winberg och Rey Råwall från Höganäs församling samtalade med Johan Christensson från Svenska kyrkans unga om hur demokrati kan vara en metod för engagemang. Julia Glaving samtalade med Kent Wisti och Lars H Gustafsson om trons vägar - kan tro leda till engagemang, och engagemang leda till tro?

Varvat med alla föreläsningar och seminarier fanns det också god möjlighet till andlig påfyllnad och tid för reflektion. Lördagskvällen avrundades med gospelmässa med konferensens egna lilla kör och Maria gospel och hela konferensen avslutades med högmässa i Mariakyrkan där Höganäs församlings kör Voce Celeste sjöng.

Tips! Lyssna på live-podden från konferensen där Heidi och många fler ger glimtar ur sina berättelser. Podden hittar du här: Live-podd från Idédagarna 2018

Kent Wisti, Julia Glaving och Lars H Gustafsson i seminarium om trons vägar.