Byggställning på Högalidskyrkans torn. Tornuret syns till vänster
Foto: Roberth Björk

Ställningsbygge högt uppe i tornen

Att bygga ställning högt uppe i tornen är ett avancerat arbete. Säkerhet och hållfasthet är oerhört viktigt och kräver noggranna beräkningar.

Spännande och komplicerat ställningsbygge

Att bygga ställning sista biten upp i kyrktornen är ett avancerat arbete. Mycket noggranna beräkningar för hållfasthet och säkerhet har gjorts av ingengörerna. En utmaning har varit att hitta stadiga fästpunkter i övre delen av tornen.

Under tornhuvarna fäster man nu stålbalkar genom öppningar in i tornet. De bildar en stadig förstärkningsbas för vidare bygge uppåt. Ställningarna kommer att sträcka sig ända upp över de runda kupolerna som ska få nya kopparplåtar. Kyrktuppen allra högst upp i norra tornet ska rengöras och förgyllas på plats, liksom spiran i södra tornet. Inget jobb för den höjdrädde! Tornen är nästan 80 meter höga. Tornhjälmarnas överkant ligger 105 meter över Mälarens vattenyta, vilket är lika högt som stadshustornets tre förgyllda kronor.

Varje torn har en egen plåtverkstad. Vindmätare och rörelsesensorer sitter på tornen och övervakas noga för att hålla koll på värden gentemot säkerheten för arbetarna. Arbetet med tornen beräknas vara klart under hösten 2023 och därefter plockas tornställningarna ner, vilket tar ca 1 månad.