Äng med grönt gräs och gula blommar. Blå himmel med moln.

Introduktion till pilgrimsfilmer

Idag är det annandag påsk. Precis som andra sön- och helgdagar under året har annandag påsk ett särskilt tema. Dagens tema är ”Möte med den uppståndne”

I Bibeln finns det en berättelse som handlar om hur lärjungarna är på väg från Jerusalem. De har varit med om uppskakande händelser. Jesus, deras vän och mästare, har tillfångatagits, dömts till döden och avrättats. Några menar att de mött honom igen, att han uppstått efter döden.

I berättelsen i Lukasevangeliet går lärjungarna och pratar med varandra. De vet inte vad de ska tro om allt det som hänt. Plötsligt slår en man följe med dem. Han frågar dem vad som hänt, lyssnar på dem och förklarar för dem hur det som hänt kan tolkas utifrån skrifterna.  När lärjungarna kommer fram till huset som de är på väg till vill de att mannen ska stanna med dem. Han stannar och äter tillsammans med dem. Då ser de. Mannen som slagit följe med dem är Jesus, deras uppståndne vän.

Att vandra tillsammans är en del av det kristna livet. Det kan vara ett sätt att upptäcka skapelsen tillsammans, att söka tystnaden och att erfara Guds tilltal. Den som ger sig ut på vandring kallas för pilgrim, och själva vandringen för pilgrimsvandring. Ordet pilgrim betyder främling och syftar på någon som kommer över land, från andra länder och orter. När någon kommer vandrande eller resande så befinner hon sig på främmande mark, bland främmande människor.

Lärjungarnas vandring från Jerusalem till Emmaus kan du läsa om i Lukasevangeliet 24:13-35.

Här kan du följa med på en digital pilgrimsvandring tillsammans med Nathalie Lindh, församlingspedagog i Högalids församling. Nathalie har spelat in åtta korta filmer för dig som vill upptäcka pilgrimsvandring tillsammans med andra.

En ljushållare i glas, en blomma i en vas på ett bord. Texten pilgrim och pandemi är inlagt i bilden.

Pilgrimsvandra där du är

Här kan du följa med på en digital pilgrimsvandring.