Ett fotografi av Filip Månsson

Filip Månsson

Vem var egentligen Filip Månsson, dekorationsmålaren som har målat taket i Högalidskyrkans vapenhus? Här får du veta mer om Filip och konsten, och en anekdot om en speciell bekantskap.

Filip Månsson har målat vapenhusets tak

Dekorationsmålaren Carl Filip Månsson har målat vapenhusets tak i Högalidskyrkan. Han föddes 1864 i Sventorp socken i Västergötland, nära Skövde. Han började som lärling hos sin pappa som var målare. Sen fortsatte han till andra läromästare. En av dem var Per Malmén som hade en verkstad med dekorationsmåleri som specialitet. Filip blev mycket inspirerad och tyckte det var intressant att måla så.

Han flyttade så småningom till Stockholm och började studera på Tekniska skolan och senare Konstakademin. Han gjorde även flera studieresor utomlands, bl.a. till Finland, England och Italien.

Stockholms mest anlitade dekorationsmålare

Han etablerade sedan en egen verkstad med ateljé i Gamla stan. Han hade goda kontakter med tidens ledande arkitekter och blev ganska snart Stockholms mest anlitade dekorationsmålare runt förra sekelskiftet. Han blandade element från allmogekonsten med orientaliska ornamentdetaljer.

Sitt första stora uppdrag fick han av arkitekten Ferdinand Boberg. Här skulle han utsmycka restaurangen i den fastighet i Rosenbad, där regeringskansliet nu sitter.
Efter det fick han många uppdrag i landet. Här ges några exempel.

I Stockholm bland annat:

• Vigselrummet i Stockholms Rådhus
• Takmålningar i rådssalen i Stockholms stadshus
• Takmålning i entréhallen på Stockholms Central

Även i en mängd kyrkor:

• S:t Matteus kyrka
• Hjorthagens kyrka
• Sundbybergs kyrka
• Uppenbarelsekyrkan
• Engelbrektskyrkan

Dekorerade i Högalidskyrkan

Sedan kom Filip till Högalidskyrkan och dekorerade vapenhuset i medeltida stil. Han sägs även ha utfört några dekorativa fresker i kyrkorummet, oklart vilka. Under tiden 1916-1923.

Under 20-talet drev han en privat dekorationsmålarverkstad i Sthlm.
Han var även lärare i yrkesmåleri vid Tekniska skolan i Stockholm 1915- 1930.
1924 blev han ledamot i Konstakademien.

Pax Aurea - Gyldene Freden

Han umgicks med bl.a. Evert Taube och andra glättiga herrar på Den Gyldene Freden i Gamla stan. Evert Taube instiftade riddarorden Pax Aurea (latin: Gyllene fred) och Filip blev ståthållare för orden.

Evert Taube skrev flera visor där Filip Månsson fick vara huvudperson: Al Fresco och Herr Filip träder i gemaken. Vi kan förstå att de stod varandra nära.

Filip fick gata uppkallad efter sig

Filip gifte sig den 2 jan 1900 med sjuksköterskan Ida Ulrika (Ulla) Walin. Då bodde de på Bellmansgatan här på söder. 1912 flyttade de till sin nybyggda villa i Saltsjöbaden som en arkitekt och vän till Filip hade ritat. Där bodde de resten av sina liv. Den gatan är nu uppkallad efter honom. Så den heter Filip Månssons väg.

I slutet av 20-talet fick han problem med reumatism vilket gjorde att han i perioder hade svårt att måla.
Filip Månsson dog 30/3 1933 och ligger begravd på Norra begravningsplatsen.