Altartavlan som Erik Jerkan gjorde, med altaret framför och ljus på var sin sida

Erik Jerken och altartavlan

Berättelsen om Erik Jerken och Högalidskyrkans altartavla. Hur gammal är den egentligen och vem var den unge konstnären, Erik Jerken?

Ung lovande konstnär

Ivar Tengbom som är kyrkans arkitekt föreläste ofta på Konsthögskolan i Stockholm och där hittade han många unga lovande konstnärer som han trodde på, en av dem var Erik Jerken som var ca 23 år gammal när han fick uppdraget att göra altartavlan till Högalidskyrkan.

Erik Jerken föddes 1898 i Stockholm och gjorde många studieresor utomlands, till Italien, Holland, Tyskland, Serbien, Frankrike, Belgien.

Konststudier

Han studerade först på Tekniska skolan 1916-18 (som idag har bytt namn till Konstfack), Caleb Althins målarskola 1918, han var konstelev i Paris 1920 och på Konsthögskolan mellan 1918-22.

Han gjorde många utställningar, främst i Stockholm, tavlorna var ibland stilleben av blommor och frukt, men de flesta var målningar från Stockholmstrakten i olja eller grafik. När han signerade sina tavlor kallade han sig ofta för ”Jerke”. Han fick även göra dekorationsmålningar i Stadshuset 1923.

Om du googlar på hans namn så får du upp en massa olika tavlor han har gjort!

Sätter avtryck i Gösta Berlings saga

Efter att Högalidskyrkan var klar tog Ivar Tengbom med sig flera av konstnärerna, däribland Jerken till att skapa Konserthuset på Hötorget där Jerken gjorde logernas skulpturer.

Han gjorde illustrationer i tidningen “Julstämning” och var även filmarkitekt och affischdesigner till filmen “Gösta Berlings saga” från 1924, som bl.a. Greta Garbo var med i. Hans tavlor finns idag på bl.a. Nationalmuseum och Moderna Museet.

Ett konsthistoriskt ögonblick

Han var medlem i Konstnärsklubben och efter ett extrainsatt klubbsammanträde i december 1931 målade han under en kväll och natt, tillsammans med nio andra konstnärer, väggen i övre matsalen på restaurang KB.

Evert Taube, som gärna besökte KB när han inte var på ”Den Gyldene Freden”, skrev till och med en kort hyllningsdikt om denna målning.

Svenska Dagbladet publicerade redan dagen efter en artikel om konstnärernas framfart och kallade det ” Ett konsthistoriskt ögonblick”. Konstnärerna ser det nya året i ljusa färger”. Det som är lite roligt är att både Einar Forseth och Gunnar Torhamn var med och målade där, som även målade här i kyrkan.

Erik Jerken fick flera priser, bl.a. Stadshusets minnesmedalj och Hertliga medaljen vid Konsthögskolan, samt riddare av Jugoslaviska Sankt Savaorden.

Målningar av Jerken i andra kyrkor:

•  Korfönster och målningar i Räpplinge kyrka på Öland
  •  Glasfönster i Nosaby kyrka i Kristianstad
  •  Glasfönster i Borgholms kyrka på Öland

Högalidskyrkans altartavla

Altartavlan är ett altarskåp som ser gammalt ut, det är gjort i medeltida bysantinsk stil, så många tror att det är äldre än 1922. När skåpet är öppet med två dörrar, ser man Jesus och tolv apostlar. Vid fastan och påsktiden är skåpet stängt. Då ser man istället sex stycken män från gamla testamentet. Varje man är i en egen avdelad “taveldel”, ovanför deras huvuden står deras namn.

Tavlan längst till höger handlar om Jesu födelse och den vänstra om Kristi Himmelsfärd. Det är inte så vanligt, men han har skrivit i tavlorna med guldbokstäver vad de föreställer, och sin signatur ”Jerke”.

I tavlan med Kristi himmelsfärd står lärjungarna med ett tomrum mellan sig.
Det kan vara en plats för Maria, att hon stod där. Hon var en av de första som fick se Jesus när han uppstod och Erik Jerken kan ha velat förtydliga att Maria var en viktig lärjunge för Jesus och ville ha in henne, om än osynlig, i mitten av tavlan och mitt framför Jesus. J

I mittentavlan ser vi Jesus som tittar med bestämd och uppfordrande blick på oss och liksom säger: Tro på mig, följ mig. Det stämmer överens med texten ovanför hans huvud, som kommer från Apostlagärningarna. Det är missionsbefallningen till lärjungarna, som handlar om att de ska gå ut och göra folket till lärjungar.

Han riktar sina handflator mot åskådaren som en uppmaning och detta betyder att Jesus är till för alla, både hög som låg.

Bodde i Stockholm hela livet

Erik Jerken har bott på Östermalm i nästan hela sitt liv. Han gifte sig med Greta en vecka innan invigningen av kyrkan och de fick två barn, Brita och Johan. De flyttade 1929 till Heleneborgsgatan, på Södermalm, precis nedanför Högalidskyrkan. Där bodde de i tre år, sen gick flytten tillbaka till Östermalm igen.

Hans liv slutade tyvärr för tidigt 1947, när han bara var 49 år, av en olyckshändelse, p.g.a. en kombination av alkohol och sömnmedelsförgiftning. Han efterlämnade inte mycket pengar åt sin familj, enligt hans personakt från Stadsarkivet och familjens bouppteckning.

Hans grav finns på Salems kyrkogård.

Källor:
Stadsarkivet