Foto: Magnus Aronsson/IKON

Vigsel/Bröllop

När du och jag blir vi! Det kan vara stort och pampigt eller litet och fint med ett par vittnen. Hur ni väljer att göra bestämmer ni helt själv och som stöd finns präst och musiker

Bröllop är kärlekens fest. Ett minne för livet. I vigseln offentliggör vi viljan att kämpa tillsammans - viljan att vara två.

Vigselakten är en symbolhandling där paret lovar att älska och satsa helhjärtat på varandra livet ut. En kyrklig vigsel behöver inte vara stor och påkostad. Vigseln är lika giltig, oavsett om man väljer en enkel vigsel i enskildhet eller ett bröllop med många gäster, middag, blommor och exklusiv klänning.

I vilken tråd börjar jag?

Börja med att boka tid för vigsel via vår församlingsexpedition. Var gärna ute i god tid framförallt om ni vill viga er under någon av högtidsmånaderna eller under sommaren.

När datumet är klappat och klart är det dags att tänka igenom vad som behöver bokas och beställas: festlokal, festmat, kläder, ring/ringar, tid hos hårfrisör eller kanske något annat eller ytterligare.

Möte med prästen

Ni kommer att få träffa prästen som ska viga er innan vigseln för att tillsammans prata kring vigselns innebörd och gå igenom vigselgudstjänsten.

Hur kommer vigseln att se ut?

Vigseln har en fast form, men inbjuder även till att ni som brudpar själva får välja musik, sång, textläsning och dikter. Det är viktigt att ni känner att det är er vigsel och att ni får vara med och bestämma.

Vad kostar en vigsel?

Oavsett om Hofors kyrka är er egen hemförsamling eller inte kostar det inget om minst en av er är medlem i Svenska kyrkan. Ni får alltså tillgång till präst, organist, kyrka och vaktmästare helt kostnadsfritt. Det som möjligtvis kan kosta är om ni väljer att ha extra musik, kanske en sångsolist, och extra utsmyckning av kyrkan och kyrklokalerna.

Brudkrona...

...finns att låna i kyrkan kostnadsfritt.

Hindersprövning

Ansökan om hindersprövning måste göras och den ska överlämnas till prästen som viger er. Hindersprövning söks hos skatteverket och den är giltig 4 månader efter utfärdandet. Här ansöker du:  Anmälan för hindersprövning