Messy Church!

Välkommen till kvällar som präglas av enkelhet, kreativitet och gemenskap där vuxna och barn äter och skapar tillsammans. En gemenskap som rymmer både tro och tvekan, dit alla är välkomna, och där vi hoppas att du ska känna dig hemma.

Vad är Messy Church?

”Messy Church är ett sätt att samla människor i alla åldrar och låta dem tillsammans få uppleva vad det innebär att vara en del av den kristna gemenskapen utanför söndagsgudstjänsten.

Genom Messy Church försöker vi vara en tillbedjande gemenskap av alla åldrar, som har Jesus i centrum och som visar kristen gästfrihet-vi ger människor en möjlighet att uttrycka sig kreativt, att sitta ner tillsammans och äta en måltid och ha roligt inom den kyrkliga kontexten”  ( från boken Messy Church , författare: Lucy Moore)

Tycker du det här låter spännande för dig, din famiilj och dina vänner.?
Kom och hit och ta gärna med dig fler! Välkommen både gamla och nya, unga som gamla och alla däremellan till två Messy Church samlingar i vår. Vi kommer att ha ett tema som en röd tråd på varje träff.

Preliminärt schema
17.00 Vi fixar det sista med maten tillsammans
17.30 Mat (till självkonstnadspris)
18.15 Vi pysslar på temat, eller övar in sång, eller leker en lek.
19.30 Kvällsandakt med sånger på dagens tema
19.45 Fika!
20.00 Slut

VÅREN 2024
HJÄRNARPS FÖRSAMLINGSGÅRD
13 mars och 8 maj

Tacksam för anmälan här nedan senast måndagen före.

PRIS: Vuxen 60:-, Barn 30:- Familj 150:-

Varmt välkommen!

Petra Oddson

Svenska kyrkan Hjärnarp-Tåstarp

Församlingspedagog - konfirmand, barn, ungdom och skola, IT-ansvarig, Kommunikation & hemsida, Ideellsamordnare, Dataskyddsombud - GDPR

2014 såg vår dåvarande kyrkoherde Staffan Ohlsson att det fanns ett behov av en mötesplats för barnfamiljer och han startade då After Workis. Där lagade familjerna maten tillsammans och hade det trevligt och kunde umgås med andra mitt i veckan utan att behöva städa hela huset eller stå vid spisen i flera timmar. Här gick det att komma direkt efter jobbet och göra det i goda vänners lag! Detta var en del i det engelska konceptet ”Messy church”. Men alla delarna i koncentet fanns inte utan Staffan lät deltagarna sköta det mesta själva.

Efter ett tag avtog själva intresset av att laga maten tillsammans och det föll mer eller mindre på samma familjer varje gång. Då fick kom idén att mer övergå till det vedertagna konceptet ”Messy church” fullt ut. Men här i Sverige var det då inte så känt koncept så vi valde att kalla det för ”Tacofredag!” Det var alltid tacos och det var alltid på en fredag och vi kombinerade det med vårt Ungdomscafé.

Hösten 2019 stängdes församlingsgården och Ungdomscaféet flyttade till Idrottsplatsen och sen kom det en pandemi... Så 2022 när det var dags för omstart och vi inte längre kunde ha det på en fredag.. Så fick det även bli nytt namn! Det går ju inte att ha Tacofredag en onsdag! Och kanske vill vi inte alltid äta tacos? Men nu har fler församlingar runt omkring börjat använda sig av namnet ”Messy Church” också! Så eftersom det är ett vedertaget koncept så tänkte vi att då kan vi också döpa vårt till det, så vet de som känner igen det konceptet vad det innebär!

Här finns lite tidningslänkar från uppstarten: