Foto: Louise Hedberg/Ikon

Vart vänder jag mig med min sorg?

Att finnas där för människor i livets alla skeden, och kanske särskilt när livet sviker och är tungt är en grundläggande uppgift för det diakonala arbetet i Helsingborg.

I diakonipastoralen i Helsingborg, en slags handlingsplan för det diakonala arbetet,
görs en omvärldsanalys för att se vad Svenska kyrkan ska göra som ingen annan
redan gör. Och det finns behov av Svenska kyrkan som resurs och medspelare i många olika sammanhang. Bland annat, och kanske ibland i synnerhet, där det handlar om att ta hand om sorg. Och uppdraget gäller oavsett tro, tillhörighet eller otillhörighet. Stödet handlar om att finnas för varandra - människa till människa.
Det ligger bortom religion. Det handlar om medmänsklighet.

Barn i väntan och Barn i start

Sorg förlust behöver inte nödvändigtvis handla om död. BIS och BIV – Barn i start och Barn i väntan – är en funktion för psykosocialt stöd till barn som varit med om
krig och flykt. Här finns människor med stora trauman och sorg, människor som inte bara förlorat anhöriga utan även vänner, sammanhang, sitt land och hem.
Metoden bygger på CAP – Children are people too – en metod som använts
ursprungligen för barn som lever i drogmissbruk. Även här handlar metoden om
att dela erfarenheter på olika sätt. Till exempel används Expressiv Art, att berätta
och uttrycka sig genom konst, dikter, dans, drama, målning. Metoden ska ge  deltagarna förståelse för sina känslor, ökad självkänsla och på så sätt framtidshopp. Gruppen träffas vid 14 tillfällen, och om man märker att det finns väldigt traumatiserade ungdomar hjälper ledarna dem vidare till samtalsterapi eller annan hjälp.

BIS/BIV har fungerat som ett samarbete mellan IM (Individuell människohjälp),
AMF (Arbetsmarknadsförvaltningen) och Svenska kyrkan. Ingången har varit genom AMF. Vill du ha mer information kan du kontakta diakon Michaela Tehagen, 042- 18 90 63. Mer finns att läsa på http://www.biv.nu/

Läger för familjer i sorg

För första gången i år anordnade Svenska kyrkan i Lunds stift ett läger för familjer i sorg som mist en förälder eller ett barn/syskon. Under fyra dygn träffades ett antal familjer för att prata och bearbeta sina tankar och känslor tillsammans. På lägret delas familjerna in i åldersgrupper för samtal kring olika teman; känslor, minnen, begravning, sjukdom.

Diakoner, pedagoger och präster från Svenska kyrkan är samtalsledare och fungerar som katalysatorer för att familjerna ska nå varandra, få samhörighet och gemenskap. Och att i den uppgiften vara tydlig kring vad döden är och låta deltagarna få prata om vad de varit med om.

Som efterlevande förälder kan det vara tungt att både få ta hand om barnens sorg och sin egen. Genom de åldersindelade grupperna skapas möjligheter för var och en i en familj att få prata om och få tid för sin egen sorg. Familjelägret kommer förhoppningsvis att kunna genomföras även under nästa år, om man har intresse att vara med kan man vända sig till Lena Nilsson på Åkersberg stiftsgård i Höör.

Resurser på familjehuset

Genom kommunens stödgrupper på familjehuset kan barn och unga få stöd i sin sorg. Syftet med grupperna är att barn och unga med likartade upplevelser får  träffa jämnåriga, utbyta erfarenheter och lära nytt. Grupperna träffas en gång per vecka vid ungefär 12 tillfällen. Gruppledarna hämtas från många olika resurser som skolan, psykiatrin eller från kyrkan. Samtliga gruppledare går en utbildning i  stödgruppsledning innan.

Resurser från Svenska kyrkan finns med även i de andra grupperna på familjehuset som berör till exempel missbruk, vårdnadstvister, våld, psykisk ohälsa. För att  komma i kontakt med stödgrupperna finns det olika vägar att gå, men de flesta når
grupperna via socialförvaltningen eller skolan.

www.familjehusethelsingborg.se

Du kan förutom via de grupper som finns också kontakta en diakon eller präst i din församling för samtal. Det är kostnadsfritt och du når dem via  pastorsexpeditionen: 042-18 90 00

På kvällar och helger går det bra att ringa till sjukhuskyrkan där det finns präst, pastor eller diakon på plats kl. 8.00-22.00 För akuta händelser går det att nå jourhavande präst på akutnumret 112.