Foto: Adobe Stock

Vad ska vår nya församling heta?

I januari 2022 kommer Filborna församling och Gustav Adolfs församling i Helsingborg att läggas samman. Nu bjuder Svenska kyrkan Helsingborg in alla som vill att vara med och rösta på vilket namn den nya församlingen ska få.

Omröstningen är nu stängd.

-Att hitta ett namn för en församling är väl litet som att komma på ett namn till sitt barn. Det ska kännas naturligt, ligga i tiden eller sticka ut tydligt, och passa till familjenamnet. Ibland får församlingar namn efter geografin, ibland efter bibliska gestalter eller kungar. Men, varför vara så traditionell? Att ge en församling ett namn är lika högtidligt som förr när ett barns namn först nämndes vid dopet. Själv kommer jag ju inte att rösta, men om någon frågar mig vad jag tycker så, säger Kristian Lillö, kyrkoherde i Svenska kyrkan Helsingborg.

De två församlingarna ingår sedan 2014 tillsammans med Maria församling och Raus församling i Svenska kyrkan Helsingborg (Helsingborgs pastorat) och samverkar redan en hel del kring gudstjänster och olika verksamheter. Filborna och Gustav Adolfs församlingar leds också av en gemensam församlingsherde.

-Vi jobbar aktivt med att vara en varm kyrka som är nära människor och ett avgörande sätt för att kunna fortsätta vara nära människor i vardag som fest är att våra fyra församlingar samverkar. Genom att två av församlingarna går samman kommer den här samverkan att få en energikick. Samtidigt som vi hittar ett format som passar bättre i tiden. Det har ju gått 43 år sedan den förra församlingsindelningen, säger Kristian Lillö.

Beslutet om vad den nya församlingen ska heta kommer att fattas av stiftsstyrelsen i Lunds stift efter förslag från kyrkofullmäktige i Svenska kyrkan Helsingborg. Det namn som får flest röster i omröstningen kommer att ingå i beslutsunderlaget. Viktigt att komma ihåg är att omröstningen är rådgivande, vilket innebär att den nya församlingen kan få ett annat namn än det förslag som får flest röster i omröstningen. Omröstningen är också öppen för egna namnförslag.

Visste du detta om församlingarnas nuvarande namn?

Filborna församling bildades 1977 ur Maria församling. Namnet togs från byn Filborna som tidigare låg där, bland annat, Drottninghög, Dalhem och Fredriksdal ligger idag. I församlingen finns Den Gode Herdens kyrka.

Gustav Adolfs församling knoppades av från Maria församling 1927. Församlingen uppkallades efter den då 30 år gamla Gustav Adolfs kyrka. Förutom Gustav Adolfs kyrka finns S:t Olofskyrkan och Adolfsbergskyrkan i församlingen.