Foto: Sandra Kovacs

Vackra och hållbara gravplatser till jul

Tiden omkring jul fylls våra kyrkogårdar med ljus, vinterdekorationer och blommor. Att besöka en anhörig eller väns grav under högtiden är för många en viktig tradition och ett sätt att minnas nära och kära.

Före besöket kan det finnas ett par saker att tänka på som till exempel vilken gravsmyckning som passar vilket gravskick liksom att tänka hållbart vid val av material.

För att få reda på vad som kan vara viktigt att tänka på när det kommer till vackra och hållbara gravplatser tog vi en promenad med Madeleine Bengtsson, kyrkogårdsarbetare på Krematoriekyrkogården i Helsingborg. Hon berättar att något som alla alltid kan utgå från är att tänka på miljön genom att välja miljövänliga och hållbara alternativ. Till exempel är granris och gravdekorationer i form av en klassisk krans både vanligt och mycket vackert att dekorera den enskilda graven med, och är samtidigt väldigt hållbart och håller sig fint över en längre tid.

- Det man dock bör vara uppmärksam på är att det finns både plast och metall i dem vilket gör att det inte går att kompostera materialet, säger Madeleine.

Det är också vanligt att lägga eller sätta snittblommor vilka dock ofta kommer med cellofan, en typ av plast som bör tas av och återvinnas.

En annan vanlig, enkel och fin tradition är att tända ljus. Det är både väldigt vackert och stämningsfullt, framförallt när mörkret faller. Men ibland kan tyvärr även det vackra ha sina sämre sidor, menar Madeleine. Ljusmassan i vissa ljus kan innehålla ämnen som kan påverka både miljön och hälsan på ett negativt sätt.

Madeleine Bengtsson, kyrkogårdsmedarbetare på Krematoriekyrkogården

Ytterligare något man bör ha i åtanke är vilket gravskick man ska besöka då det skiljer sig åt hur man får lov att göra vid platsen.

- Vid en specifikt utvald gravplats är platsen enskild och anhöriga har därmed stor möjlighet att själva bestämma hur de önskar att smycka och dekorera. Det finns inga direkta föreskrifter men man ska hålla sig inom gränsen för ”god gravkultur”, säger Madeleine.

Vid andra mer gemensamma gravskick som askgravlundar, askgravplatser samt minneslundar finns det dock vissa regler att förhålla sig till och där måste man även i en större utsträckning tänka på att det finns andra att ta hänsyn till. På dessa platser får man till exempel enbart lov att sätta snittblommor i tillhörande vaser eller i den gemensamma ljus- och smyckningsplatsen där man även ställer medhavda ljus. Vid vissa askgravplatser får man mellan den 1 nov ­– 15 april sätta ut gravlyktor. Vilka gravar det gäller har man som gravrättsinnehavare fått information om.

- Är man osäker på vad som gäller vid de olika platserna och för de olika gravskicken eller om ni önskar få tips eller råd kring gravskötsel så fråga gärna personalen på kyrkogårdarna eller kontakta Kyrkogårdsförvaltningens expedition. Vi finns här för att hjälpa er, säger Madeleine.

Under promenaden framgår det tydligt att Madeleines hjärta starkt brinner för hållbarhet och att göra det fint för de som vilar i gravplatserna. Hon avslutar med att säga:

-  När jag lägger granriset på gravplatserna som jag sköter om ser jag på det som att jag ombonar och bäddar ner de vilande varmt inför vintern.

Välj gravljus med omsorg

Minns dina anhöriga på ett miljömässigt sätt genom att se upp med vilka ljus du tänder. Många innehåller nämligen ämnen som är giftiga och skadliga för både hälsan och miljön. Paraffin är ett ämne som ofta går att hitta i ljusmassa. Det tillverkas av fossilt material som släpper ifrån sig koldioxid när det brinner samt andra cancerogena ämnen som t.ex. bensen. Ett annat ämne man ska se upp för är palmolja, vars framställning kräver att regnskog skövlas med svåra följder för miljön, människor och djur som lever där oljepalmerna odlas.

Hur hittar man rätt ljus? – Välj ett stearinljus som på något sätt är miljömärkt och framställt av förnyelsebara råvaror (dock inte palmolja). Ytterligare ett alternativ som blivit populärt är elljus – men tänk då på att det ska gå att byta ut batterierna vid behov och att det gärna går att ladda dem, annars måste hela lyktan kasseras om LED-lampan trots allt ger upp. Dubbelkolla gärna så att den klarar av att vara utomhus.