Foto: Linda Gustafsson

Sevärt i S:ta Maria kyrka

I S:ta Maria kyrka finns det berättelser om nästan alla föremål. Välkommen in och ta del av en fin kulturskatt mitt i Helsingborg.

Altarskåpet

Altarskåpet kommer från Tyskland och är troligtvis tillverkat någon gång i mitten av 1400-talet. Skåpet har två par dörrar och kan stå öppet eller stängt på olika sätt. Beroende på hur skåpet är öppnat eller stängt kan man se olika motiv ur Jesu liv. När skåpet är helt öppet visas elva skulpterade, målade och förgyllda scener ur Jesu barndomshistoria. Längst ner syns också skulpturer föreställande de tolv lärljungarna.

När de främre dörrparen är stängda är det sexton målningar med motiv ur passionshistorien, alltså berättelserna som leder fram till påsk, som visas. När skåpet är helt stängt syns bilder på åtta helgon.

Skåpet är mycket speciellt och får endast stängas och öppnas efter särskilda regler som följer kyrkoåret. 2016 gjordes en restauering av altarskåpet. Här kan du läsa en artikel om det.

Predikstolen

Predikstolen tillverkades 1615 av bildhuggaren Statius Otto från Lüneburg. Den är ett rikt renässansarbete med intarsia, målade reliefer och figurer, föreställande apostlar.

Takkronor

Längs mittgången hänger flera takkronor, längst fram den så kallade hattmakarkronan. Den skänktes 1653 av hattmakaren Reinhold Brüning och dennes hustru Fennike von der Schurren.

Epitafier

Runt om i kyrkan kan man hitta epitafier över avlidna. Många av dessa hedrar officerare och berömda släkter, som Bille och Giedde.

Vid den södra porten finns epitafiet över en av Helsingborgs första krögare Johan Ennes, hans fru Katharina Hoffman och deras sex barn. familjen Ennes drev krog där hotell Mollberg ligger idag. Det finns också ett epitafieum över Katharina Hoffmans syster, Maria Hoffman, och dennas familj.

I koromgången finns ett flertal epitafier, bland annat över Else Nilsdotter och hennes män Bertel Olsson Krämer och rådman Johan Andersen.

Ett annat speciellt epitafium är uppsatt av Tycho Brahe och hedrar hans lilla dotter, Kirsten, som avled strax innan hos skulle fylla tre år. Epitafiet är en text på latin som på svenska lyder:

Hit lämnade Kristina när hon gick bort, sin helt späda kropp. Hon som fordom var Tycho Brahes dotter. Hon var förvisso inbyggare på jorden under en ringa tid. Men under denna tid ägde hon likväl inte ringa goda egenskaper. Hon överträffade med sitt förstånd sitt kön, med sina seder sina levnadsår. Genom behaglig färdighet att tala med sina jämnåriga. Sålunda återtog Naturen hastigt den hon hade givit. För att hon som vuxen inte skulle bli något utöver det vanliga. Men hon lever likväl och har övervunnit naturens hinder. I stället för en ringa tid äger hon evig tid. Och sedan hon vunnit det himmelska goda, föraktar hon det jordiska. Genom Kristus en rättmätig medborgare i himlen.

Hon avled till följd av pesten i Herrens år 1576, den 24 september. Hon levde i 2 år, 11 månader, 11 dagar, 11 timmar.

Döden, ju snarare desto ljuvare, ju senare desto bittrare.

Till Kristina den lilla, ljuva dottern. Utöver sin ålder duktig och välartad.

Fadern gjorde och lät uppsätta detta.

Kalkmålningar

I koromgången kan man se resterna av en kalkmålning från andra hälften av 1400-talet. På denna finns tre manliga helgon avbildade; S:t Magnus som blev martyr på 1100-talet, S:t Brandanus som levde under 500-talet och var ett populärt sjöfararhelgon samt aposteln S:t Jacob den äldre. Det finns ytterligare rester av kalkmålningar i koromgången bakom ett av de epitafier som hänger där.

Piscinan

I södra delen av koromgången finns en piscina inmurad. Det är ett slags vask där man tömde ut vattnet som använts när man rengjort nattvardskärlen.

triumfkrucifixet

I övergången mellan koret och långhuset hänger triumfkrucifixet som tillverkades i Nordtyskland runt år 1500. År 1753 restaurerades krucifixet  och då lades den lilla kullen vid foten av korset till. På kullen finns en dödskalle målad som representerar Adam, den första människan.

Fönster

Det finns tio målade glasfönster i kyrkan. Dessa kom sent, mellan 1937 och 1959 och är målade av flera olika konstnärer. Det äldsta fönstret, Mariafönstret från 1937, är utfört av Einar Forseth och visar Maria och Jesusbarnet, änglarna och de tre vise männen på väg till Betlehem. De övriga fönstren kom till på 1950-talet. Fönstret till höger om Mariafönstret är också gjort av Einar Forseth och visar den första av de tre trosartiklarna Vi tror på Gud Fader allsmäktig, himmelens och Jordens skapare. I detta fönster kan man bland annat se prov på vad människan har har byggt genom åren, en pyramid, en sfinx, en grekisk tempelgavel, ett fartyg, Eiffeltornet och en rymdraket.

Också de två övriga trosartiklarna finns representerade med varsitt fönster i koromgångens norra sida. Dessa är utförda av Erik Olsson.

I koromgångens södra sida finns glasfönster gjorda av Martin Emond. Dessa skildrar viktiga händelser i Helsingborgs och Mariakyrkans historia, bland annat visas bilder av biskop Absalons landstigning i Helsingborg år 1180 och när Jean Baptiste Bernadotte kom till Sverige via Helsingborg år 1810. Vidare finns illustrationer av Mariakyrkans invigning, Buxtehude vid sin orgel, ett brinnande Helsingborg från mitten av 1400-talet, Helsingborgs utveckling till industristad på 1800-talet och mycket mer.

I Ljusets kapell i det nordvästra hörnet av kyrkan finns två fönster utförda av Ralph Bergholtz. Dessa fönster kallas Livets träd och Kunskapens träd. Livets träd visar barn- och familjeliv. Kunskapens träd visar kampen mellan det goda och det onda.

Källor

Annika Lindfors, guide i S:ta Maria kyrka.

Sankta Maria kyrka i Helsingborg - historik och vägledning av Torkel Eriksson