man ser en del av ett notblad ligga över pianotangenter.

Musik i kyrkan sommaren 2017

Ljuva stråkar, mäktig orgel och skön sång.

Under sommaren spelas det mycket musik i våra kyrkor. Det blir allt från magnifika orgelkonserter till intim stråkmusik, svängig jazz och sång i olika genrer. Här nedan får du en översikt över sommarmusiken i våra kyrkor. För detaljerad information om alla konserter se vårt musikprogram eller konsertkalendern.

En man med saxofon i händerna står mellan två kvinnor. Vit bakgrund.

Lunchmusik i S:ta Maria kyrka

Varje onsdag, kl 12:01, fram till 23 augusti, bjuds det på lunchmusik med middagsbön i S:ta Maria kyrka. Upplev marimbatoner, pianopärlor, sång, saxofon och naturligtvis orgel. Tunnbrödrulle med kaffe finns att köpa för 40 kronor.

Sommarmusik på Råå

Orgel, barockviolin, cellosviter av Bach och en och annan sång av Ella Fitzgerald. Detta och mycket mer blir det på måndagarna kl 19:00 i Raus kyrka, Kyrkvägen 1, mellan 26 juni och 7 augusti.

Sommarmusik i S:t Olofs kyrka

Under tre onsdagar i juli, 5/7, 12/7 och 19/7 kan du uppleva sommarmusik i S:t Olofs kyrka, Jönköpingsgatan 23. Först ut är duon Peter och Viktor, sedan blir det musikalkväll och sista konserten bjuder på cello och sång. Glasscafé från kl 18:30, konserterna börjar kl 19:00.

Piano

Sommarmusik i S:ta Anna kyrka

Italiensk barockmusik, flöjt och harpa i en skön blandning, musik från franska slott och svenska gårdar samt pianopreludier av bland andra Chopin. Detta kan du lyssna på under fyra onsdagar i juli, klockan 19:07, i S:ta Anna kyrka, Johan Banérs gata 65.

Cathedraljazz i S:ta Maria kyrka

Första helgen i september kommer S:ta Maria kyrka att gunga av jazz. Fredagen 1/9 blir det både lunch- och kvällsjazz, kl 12:01 och 19:07, liksom lördagen 2/9. Söndagen 3/9 ger Tommy Holmgren trio en konsert kl 19:07.

Musikprogrammet för sommaren 2017

Orgelkonserter, den svenska visskatten, sommarsånger ur psalmboken, jazz och mer därtill. I sommar ljuder mycket musik i våra kyrkor. Här kan du ladda ner hela musikprogrammet.

Svenska kyrkan på Hx 2017

Se Helsingborg från ovan, leta skatter i kyrkan eller gift dig. Under Hx händer det mycket spännande i Gustav Adolfs kyrka.