Lyssna

Läxhjälp en insats för samhället

I åtta år har handbollsklubben OV Helsingborg drivit Handbollsskola för alla, ett socialt arbete som går ut på att låta barn få testa handboll i kombination med läxhjälp och studiestöd. Lika länge har Svenska kyrkan Helsingborg stöttat arbetet ekonomiskt.

Konceptet har utvecklats, både när det gäller aktiviteter och vilka åldrar man riktar sig till. Fram till i dag har runt 3000 barn fått ta del av verksamheten. 

-Det började med att vi ville nå nya grupper. Handboll har alltid varit en radhus- och villasport, men vår dåvarande ordförande och ytterligare en ledamot i styrelsen ville dra i gång ett arbete för att nå fler, i synnerhet barn i utsatta områden, berättar Mats Jacobson som är verksamhetsansvarig.

Det har varit viktigt att projektet helst inte ska vara ett projekt utan en ordinarie verksamhet så man inte bygger upp något som sedan tar slut.Folk är projekttrötta” som Mats uttrycker det. Ett mål är att nå barn redan från sju års ålder för att ge dem bra aktiviteter efter skoltid. Dessutom viks flera veckor av sommarlovet åt lovaktiviteter och det finns en särskild träning för barn och ungdomar med funktionsvariation.

Det ena benet är alltså de olika aktiviteterna. Det andra, minst lika viktiga, är studiestöd och läxhjälp. 

-Den har funnits med ända från början, berättar Mats Jacobson.

-Vi får daglig feedback både från föräldrar och skolledare att de är tacksamma för att vi gör detta. En lärare berättade till exempel att han märkte stor skillnad på barnen i klassen när vi var där och bedrev handbollsträning. De hade lärt sig samarbete, det blev överhuvudtaget en lugnare miljö i skolan, de klarade av att stå i kö. Då var vi där två timmar i veckan. Det krävs alltså inte så mycket för att göra stor skillnad, säger Mats.

Lisbeth Hallbäck och Lena Möllerström har ställt upp som ideella inom läxhjälp och studiestöd i OV Helsingborgs regi i mer än två år. Först var de på Wieselgrensskolan, nu är de varje onsdag på Raus Planterings skola. De har tidigare arbetat inom skolans värld och tycker att det ger dem mycket att vara här.

-Det är roligt att få möta elever igen. När man gör detta blir man också väldigt medveten om vilka olika förutsättningar som finns i staden, säger Lena Möllerström. 

-Det är så stimulerande att se hur barnen utvecklas över tid. Allt går framåt, bara man ger de rätta förutsättningarna, tillägger Lisbeth Hallbäck. 

Att få hjälp med sitt skolarbete är en del av studiestöds- och läxhjälpsverksamheten, men en lika viktig del är att barn och vuxna får en arena att mötas på. Barnen får fler vuxna att, till exempel, prata svenska med.

-De frågar oss mycket, vill veta hur vi lever, om vi har barn och ibland vill de prata om någon fråga som är aktuell i världen, säger Lisbeth. 

Gunilla Bosson, biträdande rektor på Raus Planterings skola uppskattar att det finns frivilliga som hjälper till med studiestöd för barnen.

-Det har betytt mycket för oss genom åren. Vi hinner med mer och eleverna får mer stöttning, både socialt och när det gäller skolarbetet, säger hon 

Det behövs alltid fler som vill ställa upp och jobba ideellt med läxhjälp och studiestöd. Man behöver inte ha arbetat med undervisning eller liknande tidigare.

-En del tror att det är svårt att hjälpa till med skolarbete, men vi brukar säga att är man vuxen med en vanlig skolgång så klarar man detta. Man är i så fall på en skola hela tiden så man kan lära känna barnen och få en kontinuitet. Vi behöver att man är på plats den tid man ska vara där, men är det så att man, till exempel, ska göra en resa under terminen och därför missar några gånger så går det bra förstås, säger Mats.

-Man behöver inga förkunskaper. Det är barn som går i trean till fyran vi hjälper, tillägger Lisbeth Hallbäck. 

 

Text: Josefine Sjöqvist