Foto: Adobe Stock

Två församlingar läggs samman

Från Norra Väla i nordost till det nya H22-området i sydväst sträcker sig vår nya församling som ska bildas. Fyra kyrkor, olika sorters gudstjänster och mycket verksamhet kommer att finnas när Filborna och Gustav Adolfs församlingar tar steget full ut och blir en.

Det finns flera orsaker till att kyrkorådet föreslår att lägga samman Filborna och Gustav Adolfs församlingar ska gå samman. Antalet medlemmar är en, svårigheter att rekrytera personal är en annan.

- Medlemsantalet har minskat i Filborna församling, och ju mindre en församling är desto svårare är det att få den att fungera. En liten församling blir väldigt sårbar, till exempel kan det vara svårt att rekrytera medarbetare. Med en större församling får man tillgång till en större personalstyrka, säger Aina Modig Lindell, ordförande i kyrkorådet i Svenska kyrkan Helsingborg.

– Dessutom spelar ekonomi in.

Vi har minskade intäkter och ökade utgifter. Det handlar om att ta ansvar för pastoratets framtid. Att lägga samman två församlingar är ett sätt att behålla kompetens och kvalitet trots minskade resurser, fortsätter Aina Modig Lindell.

Både Filborna och Gustav Adolfs församlingar har vid olika tidpunkter bildats ur Maria församling, Gustav Adolf på 1920-talet och Filborna på 1970-talet. Att just dessa har flera orsaker.

– Sedan Filborna församling bildades har den minskat kraftigt i storlek. I medlemsantal är den endast en tredjedel av vad den var när den bildades. Filborna församling behöver alltså gå ihop med en annan församling. Valet faller mest naturligt på Gustav Adolfs församling eftersom omvärldsanalysen visar att av de möjliga alternativen är det just dessa två församlingar som står inför liknande prioriteringar, säger Kristian Lillö, kyrkoherde i Svenska kyrkan Helsingborg.

För att lägga samman församlingar så ska en rad olika steg tas

i en viss ordning. Som sagt har ett principbeslut om sammanläggning fattats i kyrkorådet. Nästa steg är att ha ett samråd med Stiftsstyrelsen och att låta pastoratets alla församlingsråd yttra sig i ärendet. Efter det fattar kyrkofullmäktige beslut om sammanläggning och skickar sitt beslut till Stiftsstyrelsen.

Stiftsstyrelsen i sin tur skickar beslutet på remiss till Domkapitlet, Lantmäteriet och Institutet för språk och folkminnen. När dessa yttrat sig fastställer Stiftsstyrelsen beslutet. Sedan ska det ligga i ett år innan det träder i kraft, vilket blir i januari 2022 efter nästa kyrkoval.

Samtidigt som denna officiella process har sin gång har också ett internt arbete pågått där medarbetare och församlingsråd fått delta i samtal med en kommunikatör som moderator, för att ringa in såväl goda erfarenheter av tidigare samarbeten som eventuell oro inför sammanläggningen.

Att lägga samman församlingar är inget ovanligt. År 2014 till exempel gjordes många sammanläggningar då stora delar av Svenska kyrkan organiserades om.

– I Lunds stift är det en hel del församlingar som har valt att gå samman. Man tycker att det blir en smidigare organisation, säger Eirik Ski, stiftsjurist i Lunds stift.

Eirik Ski tror inte att sammanläggningen kommer att märkas så mycket utåt.

– På stora orter som Helsingborg, Lund och Malmö är det många som inte vet vilken församling man tillhör och då märker man inte så stor skillnad. Det kan vara annorlunda på landet där man mer koll på sin församling och kan känna oro för att alltför mycket ska centraliseras till huvudorten, säger Eirik Ski.

Filborna och Gustav Adolfs församlingar samverkar redan på olika sätt.

– Bland personalen började vi på prästsidan då det var svårt att rekrytera. Nu samverkar personalen på alla områden. Vi planerar och genomför många verksam- heter tillsammans, vilket delvis gjordes även tidigare. Till exempel har ungdomsgrupperna i de två församlingarna samverkat sedan lång tid tillbaka. De förtroendevalda i församlingsråden har också börjat träffas och så kommer det att fortsätta, säger Sofija Pedersen Videke som är församlingsherde i de båda församlingarna.

Förutom den församlingen finns också Maria och Raus församlingar i Svenska kyrkan Helsingborg. Enligt Aina Modig Lindell är det inte aktuellt att göra fler samgåenden.

– Nej, i nuläget är det ingen diskussion om det. Nu ska vi jobba på att detta blir förankrat och bra. Församlingsborna rör sig ofta över församlingsgränserna, men admi- nistrativt kan det bli för tungrott med väldigt stora församlingar.

Inte heller Kristian Lillö tror att det kommer fler sammanläggningar i pastoratet inom den närmaste framtiden, men han öppnar upp för andra pastorat och församlingar att söka sig till Svenska kyrkan Helsingborg.

– Intilliggande pastorat kan av olika skäl vilja ”gå samman” med oss. Det kan handla om servicetjänster som administration och växeltelefoni, att man har gemensamma konfirmationsläger eller samverkar på andra sätt. Det är snart kyrkoval och det finns församlingar som inte får ihop tillräckligt många förtroendevalda och att budgeten minskar är en verklighet för hela Svenska kyrkan. Då kan man behöva uppfinna nya sätt att samverka för att uppnå samordningsvinster, säger Kristian Lillö.