Gift er på nyårsafton

Den 31 december 2022 har vi drop in-bröllop i Raus kyrka kl. 13-15. Kom som ni är och gift er då och där. Glöm inte att ordna hindersprövning hos Skatteverket i god tid bara.

Det ni behöver vara förberedda med är att ni har en godkänd hindersprövning från Skatteverket, era legitimationer och ringar. Sen måste minst en av er vara medlem i Svenska kyrkan.

Hindersprövning är ett intyg som visar att det enligt svensk lag inte finns några hinder att ni kan gifta er. Hindersprövningen ansöker ni i god tid om hos Skatteverket.

På ett drop in-bröllop hos oss finns präster och musiker på plats. Den här dagen är det någon av prästerna Astrid Itzigehl och Cecilia Södertun som viger er.

Först håller vi ett kort samtal tillsammans med er då vi pratar om vad vigseln innebär, och tittar på att allt är i ordning.

Bröllopsparet kommer att kunna välja musik till gudstjänsten från en viss repertoar. Vi tar paren i tur och ordning. Och naturligtvis får ni ha gäster med er.