Lyssna

Det här ska inte behöva hända någon

För ungefär ett år sedan fick Åsa ett sms från, vad hon trodde var sin son, där han skrev att han hade nytt telefonnummer. Det var falskt, och strax därefter blev Åsa lurad på 25 000 kronor. Nu har ett år snart gått, ett år som präglats av stor kamp, både för att upprätta sig själv som människa, och för att driva sitt fall framåt med syfte att det här inte ska hända någon annan. 

- Det är min största drivkraft. Det här ska inte behöva hända någon enda människa. Det är det som håller mig i gång, och det som fick mig att orka vidare, säger Åsa.

Åsa blir märkbart berörd av att prata om händelsen som drabbade henne för ett år sedan, och samtidigt ser jag en oerhört stark och handlingskraftig person framför mig.

Och det har varit ett händelserikt år, med både nyhetsartiklar, reportage, poddar, demonstrationer och debatter i olika forum. Nyligen har Åsa också tillsammans med Gitte Pålsson, en annan kvinna som också drabbats, samt Lena Wallin, Sara Persson och Michael Förborgen startat Föreningen mot nätbedrägeri.  

- Vi hittade varandra genom detta bedrägeri, och det har betytt så oerhört mycket att vi har haft varandra och kunnat både stötta och arbeta tillsammans i det här.

Ganska nyligen hade Gitte sin rättegång, och då var Åsa där och stöttade.  

- Vi finns där för varandra och har hjälpt varandra i processen både som medmänniskor, och numera också som goda vänner.  

Skamfyllt och skuldbelagt

Enligt Internetstiftelsens årliga undersökning Svenskarna och internet har 6 av 10 internetanvändare blivit utsatta för bedrägeriförsök på nätet under det senaste året. En hög siffra, och kanske är mörkertalet ännu större, för detta är skamfyllt och skuldbelagt berättar Åsa.

- För många är skammen över att ha blivit så totalt lurad det allra värsta, sin förlorade självkänsla är till och med värre än pengarna man blev av med. Och det här sättet, att anspela på mina känslor som mamma, som förälder, är så otroligt gränslöst, fortsätter Åsa.

Åsa berättar att om hon inte hade haft sin familj, eller någon att vända sig till, vet hon inte om hon hade orkat mer.  Och så är det tyvärr för en del som drabbats av det här, de orkar inte leva vidare.

Det fanns inte mycket hjälp att få berättar Åsa. Hon fick en bra kontakt med brottsofferjouren där hon fick någon att prata med. Men när det till exempel gäller banken, som man i sådana här lägen behöver mycket kontakt med, så fanns där väldigt låg kunskap om att möta en människa i chock. Åsa berättar att hon både fick ta emot någon annans otäcka berättelse och sen höra att hon inte var den enda, vilket bara fick henne att känna sig ännu mer ensam och avpersonifierad.

- Det är en av de saker vi vill förändra. Det behövs kunskap om vad det här gör med en människa, och hur man ska tas emot efter att något sådant här händer. 

Vi måste återfinna medmänskligheten

Åsa berättar att hon upplever sig som helt förändrad efter den här händelsen.

- Det kändes som att jag blev fråntagen allt, hela min kropp stängdes av. Jag tappade min självkänsla och mitt självförtroende helt, och tilliten till andra människor fått sig en rejäl törn.  

Hon berättar att hon känner sig misstänksam, måste dubbelkolla allt och alla.

- Det som är det allra värsta är att det är en annan medmänniska som har gjort det här mot mig, för det är det vi är oavsett förövare eller brottsoffer så är vi medmänniskor.

Att vara en medmänniska, att bry sig om andra, ta hand om andra och visa kärlek till andra människor är något som varit viktigt Åsa hela livet. Genom olika ideella engagemang och privata initiativ har hon öppnat dörren för människor i nöd, och engagerat sig bland annat för ukrainska flyktingar.

- Det är så man gör, man bryr sig om andra människor, oavsett vilka de är. Vi måste hitta tillbaka till det i vårt samhälle, säger Åsa.

Det behövs utbildning och kunskap

Åsa tror att den digitala utvecklingen har bidragit till att vi tappat värme och omtänksamhet människor emellan.  

- Vi ser ju inte längre varandra, alla kan gömma sig bakom en skärm och säga vad som helst till en annan människa i alla sociala kanaler.

Framför allt tänker hon på de yngre som nu växer upp helt i den digitala världen. Tillsammans med polisen i Falkenberg har Åsa och Gitte funnits med i ett förebyggande arbete där polisen föreläser för gymnasieungdomar.

- Det här kan ju vara deras föräldrar eller mor- och farföräldrar som blir drabbade av de här nätbedrägerierna. Utbildning och kunskap behövs i alla åldrar, säger Åsa.  
 
- Men framför allt behöver vi lyfta blicken och se och bry oss om våra medmänniskor igen. 
 
Text och foto: Linda Gustafsson 
 
Mer om Föreningen mot nätbedrägeri kan du läsa på deras hemsida: 

https://www.motnatbedragerier.org 

Här hittar du viktig information om vad nätbedrägeri kan innebära, och du kan lyssna på berättelser från andra som blivit utsatt.  

Olika typer av förekommande nätbedrägerier

  • Du får ett sms om att ett paket till dig inte har gått att leverera och de ber dig att logga in för att bekräfta
  • Du får ett sms från en familjemedlem som påstår sig ha bytt telefonnummer och ber dig byta ut mot det gamla
  • Du blir uppringd av ett företag som ber dig använda ditt bank-id för att bekräfta en uppgift 

Vad du gör för att undvika att bli bedragen

  • Svara inte på sms från okända nummer
  • Ring inte upp nummer du inte vet var de går
  • Klicka inte på länkar som följer med misstänkta sms
  • Om någon ringer upp, lägg på om du anar att det inte är helt korrekt
  • Logga inte in på bank-id utan att du själv valt tjänsten du ska använda

Vad gör jag om jag blivit bedragen via nätet

  • Ring din bank direkt
  • Ring polisen på 114 14 (akuta händelser 112)
  • Kontakta brottsofferjouren
  • Prata med anhöriga eller ta vid behov kontakt med kyrkan/andra organisationer som erbjuder samtalsstöd.