Annika Lindfors
Foto: Josefine Sjöqvist

"Bäst är den sköna känslan i S:ta Maria kyrka"

S:ta Maria kyrka har varit en del av Helsingborg sedan 1400-talet. I kyrkan finns bland annat ett altarskåp från 1450 och en predikstol från 1600-talet. Dessutom ett epitafium till Tycho Brahes dotter. Kyrkan har öppet varje dag kl 9-17.

Annika Lindfors
Annika Lindfors är guide och vakt i S:ta Maria kyrka i Helsingborg. Foto: Josefine Sjöqvist

Varför ska turister och helsingborgare besöka S:ta Maria kyrka?
- Det är en av de få medeltida byggnaderna i Helsingborg som finns kvar. Det är en byggnad med mycket kulturhistoria, säger Annika Lindfors, tidigare vakt och guide i S:ta Maria kyrka.

Piscinan i S:ta Maria kyrka
Piscinan, vasken där nattvardsvinet hälldes ut. Foto: Josefine Sjöqvist

Vad är sevärt i S:ta Maria kyrka?
- Allt! Ska jag peka ut några saker så finns altartavlan och predikstolen så klart, men också vissa saker som man inte tänker på i normala fall, som piscinan.

Vad är det?
- Den är från den katolska tiden och man kan säga att det är en vask. När man till exempel diskade nattvardskärlen och hällde ut dopvatten så gjorde man det i piscinan. Då åkte det ut precis utanför kyrkan, på kyrkans mark. Det var heligt vatten och skulle inte hällas ut var som helst.
Andra spännande saker är de stora nischerna i kyrkväggarna. Från början var det kyrkans enda sittplatser. Och så finns det ett epitafium som Tycho Brahe lät sätta upp när hans dotter dog strax innan hon skulle ha fyllt tre år. Det är så fantastiskt för texten på det är skriven med så mycket kärlek.

En metallplatta i en röd tegelvägg. På metallplattan står text på latin.
Tycho Brahe lät sätta upp en kärleksfull minnesförklaring när hans lilla dotter dog innan hon fyllt tre år. Foto: Josefine Sjöqvist

Vad tycker du bäst om med S:ta Maria kyrka?
- Jag kan inte välja en sak. Jag har en sådan vördnad för allt här. Det jag tycker är bäst är den sköna känslan i kyrkan. Det finns så mycket här, man kan gå här och titta på saker i timmar, men kyrkan är ändå inte plottrig.

Om man vill ha en stunds lugn och ro och kanske en andakt, när ska man komma då?
- Oftast är det lugnast fram till runt halv tolv på förmiddagarna och sedan på eftermiddagarna efter klockan fyra, men det är olika. Dagar när kryssningsbåtarna kommer är det många som besöker kyrkan exempelvis.
Längst ner till vänster när man kommer in finns ljusets kapell. Där försöker vi se till att det alltid är lugnt om man vill ha en andakt eller en stunds stillhet.

Josefine Sjöqvist

Öppettider

S:ta Maria kyrka är öppen 9-17 varje dag. Middagsbön på vardagar kl 12, högmässa på söndagar kl 11 och mässa på onsdagar kl 8.