Mathilda Thorlund Brönmark står på stegen och gör några finjusteringar innan restaureringen är klar.
Foto: Josefine Sjöqvist

Renovering av altarskåpet i S:ta Maria kyrka

Det stora altarskåpet i S:ta Maria kyrka har prytt sin plats i över 560 år. 2016 renoverades det av Johanna Nessow och Matilda Thorlund Brönmark från Skånes Målerikonservatorer. Johanna berättar här om vad som gjorts och vad man måste tänka på när man restaurerar ett så gammalt föremål.

Vad är det ni har gjort med altarskåpet?

- Det fanns väldigt mycket löst damm så vi har dammat det. Det fanns några större skador med färg som hade släppt och den färgen har vi fäst. Vi har också målat i med en vattenlöslig färg på vissa ställen där färgen skavts av. Dessutom har vi sett över konstruktionen, bland annat gångjärnen i dörrarna.

Var det något som behövde åtgärdas angående konstruktionen?

- Nej, Man har varit lite orolig för gångjärnen, men de är stabila. Det är inga problem att använda skåpet som man brukar. Vid tidigare konserveringar så har man plockat ner skåpet och sett över hela konstruktionen och den fungerar som den ska. Men visst är det fantastiskt att det håller så bra. Skåpet är ändå från 1400-talet.

Hur går det till när man rengör altarskåpet?

- Vi har använt en mjuk, mjuk pensel och borstat in dammet i en dammsugare. Man får gå över det försiktigt så man inte fastnar i eventuell lös färg. I denna konservering har vi inte rengjort förgyllningen. Det gjordes förra gången för ungefär 15 år sedan och behövdes inte nu.

Vad måste man tänka på när man jobbar med ett så pass gammalt föremål?

- Det är väldigt viktigt att bevara autenciteten så att man säkrar och bevarar det skick som skåpet är i nu. Det handlar om att göra minsta möjliga åtgärder på det man bevarar och retuschera så lite som möjligt. Där vi har retuscherat har vi använt en neutral träton så man kan se vad som är original och vad som är retusch.

Vad tycker du om altarskåpet?

- Jag tycker att det är fantastiskt, oerhört vackert. Det har varit roligt att få jobba så nära skulpturerna. Det finns fina ansiktsuttryck och detaljer på figurerna. Det är väldigt roligt att jobba med ett objekt som är så gammalt och välbevarat, som har så mycket av originalskicket kvar.

josefine.sjoqvist@svenskakyrkan.se