Man i svart tröja matar in ved i en brinnande eld i en vit murad kalkugn.
Foto: Henrik Nilsson

Kalkbränning vid Ignaberga gamla kyrka

Temperaturen har nått 900 grader. Den brända kalken har svalnat och tagits ut ur ugnen. Vatten tillsätts för att släcka kalken. Sand blandas sedan i för att få fram ett bruk som kan användas till att putsa kyrkans gavelröste - väggen under taket mellan absid och kor. Murarmästare Henrik Nilsson ledde arbetet.

KALKBRÄNNING PÅ TRADITIONELLT VIS
Lunds stifts mobila kalkugn användes i juni 2021 vid Ignaberga gamla kyrka.
För att få fram samma typ av material som ursprungligen använts till kyrkan, brändes kalk på traditionellet vis i den vedeldade kalkugnen.
Murarmästare Henrik Nilssons ledde arbetet.

Ugnen fyllsdes med cirka en kubikmeter kalksten från Ignaberga. Stenen värmdes långsamt upp till 900 grader. Det tog cirka tre dygn. Elden vaktades dygnet runt. Efter tre dygn fick den brända kalken svalna. Dess vikt hade minskat till hälften och vatten och koldioxid hade lämnat stenen. Bränd kalk blandades sedan med vatten till önskad konsistens. Detta kallas att släcka kalken och då tas koldioxid upp igen vilket gör processen i stort sett klimatneutral. Beroende på mängden vatten fås olika kalkprodukter som sedan kan användas till att mura, putsa eller måla kyrkans väggar. Av en kubikmeter kalksten fås cirka en och en halv till två kubikmeter färdiga kalkprodukter.

Genom att använda lokala råvaror och bränna kalk på traditionellt vis, nära kyrkan där kalkbruket ska användas, minimeras transporter och gamla kunskaper bevaras och sprids.

Lokala, ideella krafter var engagerade under de tre dygn som kalkbränningen pågick.