After work i rörelse

Qigong & Cirkeldans i Gullbrandstorp

Cirkeldans - Bön och meditation i rörelse

Vi dansar i cirkel. Danserna utgår från enkla grundsteg hämtade från folkdans från Balkan och ny-koreograferade danser. Musiken är kyrklig medeltida, Taizé, klassisk musik, folk- och världsmusik. Vi dansar för harmoni mellan ande, själ och kropp. Vi dansar för meditation och stillhet. Dansen blir en ordlös bön i rörelse. Vi dansar för att det är roligt. Inget krav på tidigare dansvana. Välkomna in i dansen!

Qigong (Chi-Kung)

Det kinesiska tecknet för qi är sammansatt av orden för ris + ånga = kraft.

Gong betyder träning, qigong är alltså träning för att utveckla kraft. Det finns många olika sorters qigong och den som vi kommer att använda oss av kommer från Taijiquan (Tai-chi-chuan. Qigong har en historia tillbaka på flera tusen år, man vet inte hur gammal qigongen är, men det finns en inskription i en jade-sten från 700-talet f kr med anvisningar om hur människor kunde förbättra sin hälsa:

”När du andas in och andas ut medvetet, så hjälper det dig att få in den friska luften och bli av med den dåliga luften. Om du rör dig som en björn och stäcker dig som en fågel, kan du förlänga livet.”

Qigong - torsdagar jämna veckor kl. 17.00 - 18.00

Cirkeldans - torsdagar jämna veckor kl. 18.00 - 19.30