Nina Sandberg Olofsson
Foto: Johan Olsson

Timrå välkomnar ny kyrkoherde

Söndagen den 22 november tas Nina Sandberg Olofsson emot som ny kyrkoherde i Timrå församling.

Sedan 1 september har Timrå församling en ny kyrkoherde. Nu på söndag sker det officiella mottagandet vid högmässan i Timrå kyrka.

På sätt och vis har Nina Sandberg Olofsson kommit hem. Hon har sina rötter bara cirka 4 mil från Timrå, närmare bestämt i Härnösand. De senaste 10 åren har hon dock levt och verkat som präst i Lappland.
– Jag har arbetat i olika församlingar från Nikkaluokta i norr till Dorotea i södra Lappland, berättar Nina. Närmast kommer jag från en kyrkoherdetjänst i Dorotea.

Nina är 52 år och beskriver sig själv som en jordnära person med en önskan om att möta människor där de är. En önskan hon ser att hon delar med sin nya församling. I Timrå har man jobbat utåtriktat länge. Hon tar Café InBetween som exempel.
– Där finns vi mitt i centrum med aktiviteter i princip dagligen.

Om sin nya församling har hon bara positivt att säga.
– Jag känner mig otroligt välkommen. Här finns en värme och glädje som smittar av sig och människor är lätta att lära känna. Hon fortsätter med att lovorda verksamheten. Spontant lyfter hon fram det diakonala arbetet gentemot de flyktingar som kommit samt all barn- och ungdomsverksamhet.
– Och jag har mycket kvar att upptäcka och lära känna än, avslutar hon.

Kristina Hellberg
2015-11-17