Foto: Maria Eddebo Persson

Selångers församling bygger pilgrimscenter

En miljon pilgrimer år 2021 är drömmen för Selångers församling som nu ska bygga ett pilgrimscenter i prästgårdens gamla loge.

– Tanken att bygga ett pilgrimscenter har funnits länge, så vi är väldigt glada att vi äntligen kan genomföra det, säger kyrkoherde Bror Holm. Vi började med att bygga en modern maskinhall för maskinerna som förvarats i logen vi ska bygga centret i. En arkitekt har ritat upp hur centret kommer se ut.

Selångers kyrkoruin markerar starten för S:t Olofsleden som går från Selånger i Sundsvall till Nidaros (Trondheim) i Norge. Därför tycker kyrkoherden att platsen är väl vald för ett pilgrimscentrum som kommer att innehålla vandringsinformation, en plats för andlighet och ro, utställningar av olika slag, fikaservering, konferenscenter och en teater. I dagsläget är det pilgrimsvandrare från 14 olika nationer så som tyskland, Holland, England, USA, de nordiska länderna till Kina, Ryssland och Nya Zeeland som besöker Selånger för att gå leden.
– Vi behöver inte ett pilgrimscentrum för att pilgrimer ska komma, men för att kunna ta emot dem alla. I år var det ett hundratal pilgrimer som passerade här, säger Bror Holm.

En vy över hur övre plan på pilgrmscentret kan komma att se ut.

Selångers församling har arbetat hårt med att samla in pengar till bygget. De har fått bidrag från bland annat Sundsvalls kommun och Härnösands stift. Beräknad kostnad för bygget är 20 miljoner kronor.
– Vi för samtal med länsmuseet och landstinget om att bidra med kulturmedel till centret, säger Bror Holm.

Planen är att allting ska stå klart 2021 när Sundsvalls stad fyller 400 år. Byggstarten kommer ske under våren 2017. Bror Holm säger med glimten i ögat att målet är att en miljon pilgrimer ska vandra längs leden 2021, vilket är ett högt ställt mål.
– Det här kommer betyda mycket för Selånger och Sundsvall, men också för alla församlingar längs med leden. Det kommer få glesbygden att överleva. Folk kan bo kvar för att det kommer turister och handlar och bor i bygden.

Bror Holm blev kyrkoherde i  Selånger 1980, samma år som S:t Olof varit död i 950 år. Dåvarande biskop Bertil Werkström höll en pilgrimsmässa i Selånger och det genomfördes en stafett längs S:t Olofsleden. Brors intresse för pilgrimer var därmed väckt. Den 56,4 mil långa leden är den vandring som vikingen Olav Haraldsson ska ha gjort år 1030 och målet var att återta makten efter två år i landsflykt i Ryssland. Själv stupade han vid slaget i Stikklestad den 29 juli, men helgonförklarades som martyr året därpå.
– Vi vill berätta historien om pilgrimer och helgonet S:t Olof, men också historien om Selånger som innan landhöjningen var den kuststad som senare blev Sundsvall. S:t Olof seglade faktiskt in till Selånger på Selångersfjärden som man har fin utsikt över på det nya pilgrimscentret, säger Helene Westerlind, diakon som de senaste åren har arbetat mycket med pilgrim som tema i församlingens arbete.
– Pilgrimstanken är en källa att ösa inspiration ur, vi måste bara öppna dörrarna, säger Helene Westerlind.

Maria Eddebo Persson
2016-10-10