Foto: Maria Eddebo Persson

Nästa generations organister fostras på Mellansels folkhögskola

Kantor är ett bristyrke och Härnösands stift funderar ständigt ut nya sätt för att locka unga att börja spela. Orgellägret för barn och unga på Mellansels folkhögskola är en viktig del av satsningen på att trygga tillväxten av kantorer.

– Som stiftsmusiker är återväxten av kantorer en av de stora frågorna jag jobbar med. Vi vill att fler barn och unga ska få upptäcka orgeln, säger Elisabeth Sundeman, stiftsmusiker på Härnösands stiftskansli.

Men att vara liten och spela kyrkorgel är inte helt lätt. Små barn når helt enkelt inte ner till pedalerna på de stora kyrkorglarna.
– Förr trodde man att elever var tvungen att lära sig spela piano först innan man kunde övergå till orgel, men det behövs inte. På orgellägret har vi till exempel orglar som är höj- och sänkbara så att de små barnen kan nå pedalerna också, säger Kicki Sjöstedt, verksamhetsutvecklare på Sensus och fortsätter:
– Sensus har dessutom 17 sådana orglar för uthyrning till orgelelever i Härnösands stift som vill kunna öva hemma.

Temat för årets läger är "mönster" och deltagarna får förutom orgelspel även öva sång och rytmik och ha undervisning i bild och form. Dessutom ska kamratskap och kontakter med andra med samma musikaliska inriktning räknas in i upplevelsen.
– Det berikar deltagarna att få med alla sinnen. Det blir ett kreativt uttryck för skapande. Det kan bli för stort fokus på det mekaniska orgelspelandet annars, säger Elisabeth Sundeman.

Och att lägret är uppskattat råder det ingen tvekan om.
– Flera av deltagarna återkommer år från år och vi har förstått att de tycker att lägret är viktigt, inte minst för att träffa andra som delar deras orgelintresse, säger Elisabeth Sundeman.

Orgellägret på Mellansels folkhögskola var först ut i Sverige och har blivit en förebild för efterföljande läger med samma inriktning. Det är ett samarrangemang mellan Härnösands stift, Sensus och Mellansels folkhögskola, med stöd av Luleå-, Uppsala- och Visby stift.

Till orgellägret kommer barn och unga mellan 7 och 20 år. De äldre barnen är där hela veckan och de yngre kommer på onsdagen och stannar resten av veckan. På årets läger som arrangeras i augusti är 17 av 30 barn från Västernorrland och Jämtland, resten är från övriga Sverige.

Årets läger pågår mellan den 5 och 10 augusti och avslutas med en konsert den 10 augusti i Själevads kyrka klockan 11.00 Den kommer att bjuda på en spännande blandning av musik. Finstämt och dramatiskt, nytt och gammalt. Allt framfört av nästa generations duktiga organister.

Maria Eddebo Persson
2019-06-26

I You tube-klippet nedan kan du se Alma Faxén, en av de tidigare deltagarna på orgellägret på Mellansels folkhögskola.