Svenska kyrkan på landsbygdsriksdagen

Nyhet Publicerad

PRESSMEDDELANDE | Härnösands stift deltar i landsbygdsriksdagen som detta år arrangeras i Örnsköldsvik och samlar representanter för organisationer och myndigheter från hela landet. – Svenska kyrkan har en viktig roll på landsbygden som en av få organisationer som är på plats även i små orter, säger Charlotta Ekelund, enhetschef på Härnösands stift.

Svenska kyrkan är enligt lag rikstäckande och stadigt förankrad i svensk landsbygd med byggnader, verksamhet och personal.
– Det är naturligt för oss att vara en röst när det gäller landsbygdsfrågor, säger Charlotta Ekelund.

På lördageftermiddag klockan 16-17 arrangerar Härnösands stift ett seminarium om Svenska kyrkans roll på landsbygden. Seminariet tar utgångspunkt i forskning och erfarenhet, lyfter svårigheter och möjligheter som lokala församlingar brottas med och gör en spaning mot framtiden.
Jämtlandsprästen Christin Nygren Sundvisson, författare till boken Ett förlorat paradis - landsbygden i framtidens kyrka, medverkar och resonerar bland annat kring framtidsutsikterna för Svenska kyrkans samverkan med andra lokala aktörer för en levande landsbygd.

På lördagmorgon klockan 8-8.30 bidrar Örnsköldsviks församling till Landsbygdsriksdagens program med Musik och bön i morgonstund i Örnsköldsviks kyrka. Där medverkar bland andra biskop Eva Nordung Byström och trumpetaren Lukas Johansson.

På våning två i Fjällräven Center finns representanter för Svenska kyrkan på plats från och med fredageftermiddag.

Kontaktperson: Kajsa Åslin, pressekreterare på Härnösands stift, 070-355 00 17