Foto: Hans-Åke Grinde och Härnösands stift

Ny kyrkoherde välkomnas i Bergs kyrka

Nyhet Publicerad Ändrad

PRESSMEDDELANDE | Maria Olofsson, 45 år från Frösön är ny kyrkoherde i Södra Jämtlands pastorat. På söndag välkomnas hon till församlingarna i samband med gudstjänsten i Bergs kyrka. Mottagandet leds av biskop Eva Nordung Byström.

Maria Olofsson prästvigdes 2005 och kommer nu från en tjänst i Brunflo, Lockne, Marieby och Näs församlingar, där hon verkat som präst i nästan tio år.
– Det är dags för en ny utmaning och det känns spännande att få fortsätta vara präst men med nya arbetsuppgifter, säger hon.

Södra Jämtlands pastorat består av de fem församlingarna Berg, Åsarne, Oviken-Myssjö, Hackås och Rätan-Klövsjö med tillsammans cirka 5 000 medlemmar och 24 anställda.
– Människorna är trevliga och det är en ofantligt vacker bygd, konstaterar Maria Olofsson som hunnit med att arbeta på sin nya tjänst i drygt två månader.

Arbetet som präst beskriver hon som ett kall hon innerst inne alltid vetat om. Men det var först efter flera år som kock som hon började läsa teologi.
– Jag tvekade länge inför att börja på en lång universitetsutbildning. Men ju äldre jag blev desto starkare kände jag kallet. Gud verkade verkligen vilja det här.

I samband med gudstjänsten klockan 11 i Bergs kyrka söndag den 10 december välkomnar Bergs, Åsarne, Oviken-Myssjö, Hackås och Rätan-Klövsjö församlingar sin nya kyrkoherde. Biskop Eva Nordung Byström är på plats och leder högtiden.

(På bilden Maria Olofsson och en av pastoratets kyrkor, Myssjö kyrka)

Kontaktperson:
Kajsa Åslin, pressekreterare på Härnösands stift, 070-355 00 17