Klockringning 100 år efter första världskrigets slut

Nyhet Publicerad

På söndag, den 11 november, är det 100 år sedan första världskriget upphörde. I Västernorrland och Jämtland/Härjedalen kommer det att märkas genom att klockorna ringer i många av stiftets kyrkor. I Härnösands domkyrka görs klockringningen klockan 13.30, samtidigt med andra kyrkor i Europa.

Klockringningen är en appell att aldrig ge upp arbetet för fred och försoning, och ett sätt att hedra de över 17 miljoner människor som miste livet i första världskriget. Initiativet kommer från Tyskland och England och flera europeiska länder väntas delta. Även i Svenska kyrkan tar många församlingar upp det internationella initiativet.

I Härnösands stift – som sträcker sig över Västernorrland och Jämtland/Härjedalen – kommer klockringningen att genomföras endera i samband med söndagens gudstjänster eller som i Härnösands domkyrka klockan 13.30.

Klockringningen länkar till den 11 november 1918 då människor i många länder spontant ringde i klockor för att fira att vapnen lagts ner.
– Första världskriget brukar beskrivas som en ofantlig katastrof och som upphov till flera senare konflikter. Det innebar död och pina för ofattbart många människor. Det får vi aldrig glömma, säger biskop Eva Nordung Byström.

Första världskriget pågick i över fyra år. Det startades av europeiska stater, kom att omfatta samtliga stormakter och sargade fem världsdelar. Omkring 10 miljoner soldater och 7 miljoner civila miste livet, ytterligare miljontals människor sårades.

Kontaktperson:
Kajsa Åslin, pressekreterare på Härnösands stift, tel: 070-355 00 17