Julen i Svenska kyrkan

Nyhet Publicerad

PRESSMEDDELANDE: Julgudstjänster på olika språk. Alternativa julfiranden med mat och samvaro. Julspel och familjegudstjänster. Traditionella julottor och midnattsmässor. Och utöver allt detta, massor av musik. – Trots all kommers som omger julhelgen står sig det kristna julbudskapet starkt, säger biskop Eva Nordung Byström.

I både Jämtland, Härjedalen och Västernorrland har Svenska kyrkans församlingar gjort sig redo att möta skaror av så väl vana som mer ovana kyrkobesökare.
– Människor söker också efter en djupare mening, behöver stanna upp och uppleva verklig julefrid. Här fyller kyrkorna ett stort behov, säger Eva Nordung Byström, biskop i Härnösands stift.

Sällan erbjuds ett så varierat utbud i kyrkorna som under just julen:

·   På julaftons förmiddag har många församlingar familjegudstjänster; ofta i form av ett julspel, samling vid julkrubban, eller liknande.

·   På eftermiddagen är det vanligt med en enklare gudstjänst, en julbön, i kyrkan. Då erbjuder också en del församlingar ett alternativt julfirande, med mat och samvaro.

·   På kvällen är det dags för midnattsmässa. Mässan sent på julaftonskväll lockar många kyrkobesökare, och har under senare år fått fler besök än den traditionella julottan på juldagens morgon. De församlingar som har flera kyrkor firar ofta midnattsmässan i en kyrka och julottan i en annan.

·   I Örnsköldsviks kyrka firas två julottor, först en på svenska och sedan en på finska. Inför julen har finska gudstjänster med julsånger firats även i en del andra kyrkor.

·   Musikgudstjänster inramar helgen i de allra flesta församlingar.

·   Varje natt under hela julhelgen, liksom som resten av året, finns jourhavande präst tillgänglig via telefon 112, mellan klockan 21.00 och 06.00, för den som behöver någon att prata med. Svenska kyrkans finskspråkiga telejour är öppen varje kväll mellan klockan 21.00 och 24.00, och nås på numret 020-26 25 00.

För detaljerad information om julens många arrangemang i Svenska kyrkan, se varje församlings hemsida som samtliga nås via Härnösands stifts hemsida.

Kontaktperson:
Kajsa Åslin, pressekreterare på Härnösands stift, 070-355 00 17