Ny kyrkoherde i Anundsjö och Skorped

PRESSMEDDELANDE | Söndag 17 februari välkomnar Anundsjö och Skorpeds församlingar sin nye kyrkoherde Ronny Thellbro. – Det känns väldigt bra här. Det är en vacker bygd och de människor jag mött har varit öppna och välkomnande, säger Ronny Thellbro, som tillträdde vid årsskifte.

Ronny Thellbro har arbetat ett långt prästliv inom Luleå stift, som kyrkoherde och prost, med basen i Vilhelmina och det som nu är Södra Lapplands pastorat. Han pensionerades 2014 men slutade inte arbeta utan har, som han själv uttrycker det, flitigt ”återanvänts” sedan dess.
– Min kallelse upphörde inte när jag pensionerades. Jag känner det som att jag är på rätt plats, i rätt funktion och det känns oerhört meningsfullt. Det ger mig inspiration, glädje och nyfikenhet, säger han.
– Man skulle kunna tänka sig att man är trött i min ålder, men så känner inte jag det. Jag ser det som Guds mening att den här dörren till Anundsjö-Skorped öppnade sig.

Hans tjänstgöring i Anundsjö-Skorped pastorat är tidsatt till tre år. Pastoratet kommer under den perioden att utredas med sikte på en ny pastoratsbildning, för samverkan med fler församlingar i Örnsköldsviksområdet.
– Jag har varit med om att bilda två nya pastorat så jag har erfarenheter med mig som kan komma till nytta. Jag har varit med och sett fördelarna med att samverka om resurserna. Jag har också erfarenhet av vilka svårigheter som kan dyka upp under indelningsarbetet och som man kan försöka undvika, säger han.

Ronny  Thellbro och hustrun Agneta har flyttat in i en lägenhet i prästgården i Bredbyn. De har varit på plats i en dryg månad och håller fortfarande på att lära känna människorna och orientera sig mellan församlingarnas tre kyrkor. Men trakten runt Bredbyn känns bekant.
– Det här är en miljö som inte är främmande för mig, säger Ronny Thellborg.
Lediga dagar räknar de dock med att åka upp till den renoverade mangårdsbyggnaden i byn Skog utanför Vilhelmina.

Söndag den 17 februari är välkomnas Ronny  Thellbro som kyrkoherde under gudstjänsten i Anundsjö kyrka. Biskop Eva Nordung Byström är på plats och leder mottagandet.

Kontaktperson:
Kajsa Åslin, pressekreterare på Härnösands stift, 070-355 00 17