Foto: Kajsa Åslin

Kyrkopolitik kräver tålamod

I nästan 20 år har Evert Jonsson och Berith Flemström suttit i Härnösands stifts fullmäktige. Men efter veckans sammanträde lämnar de över till nya krafter, som här får några råd av de båda veteranerna: Tålamod och självständighet är dygder som behövs i kyrkopolitiken.

Evert Jonsson med bopålarna i Rödöns församling i Jämtland har ägnat sig åt politik för Centerpartiets räkning i över 40 år och hälften av tiden varit ledamot i stiftsfullmäktige. De senaste två mandatperioden har han också varit ordförande i valberedningen.
– Det är lite skönt att trappa ner nu, men jag är nominerad till församlingsrådet i Rödön så kanske jag blir kvar en del ändå.

Även Berit Flemström kom in i stiftsfullmäktige 1998 för Centerpartiets räkning och hon har även suttit en period som ordinarie ledamot i domkapitlet. Hon räknar med att fortsätta som aktiv hemma i Stöde församling i Medelpad, men säger ett lite vemodigt adjö till stiftsuppdraget nu.
– Jag tror nog jag kommer att sakna det här, säger hon.

Det är viktigt att man behåller sin egen fasta övertygelse om vad som är rätt, att man vågar tro på det även om man går emot strömmen.

Berith Flemström

Vad vill ni två veteraner ge för råd till de som ska ta över i nyvalda stiftsfullmäktige?
– Tålamod är ett ledord i allt vad politik heter, och det gäller även i kyrkans värld. Allt kan inte hända på en gång, det kan ta åratal ibland, säger Evert Jonsson.
– Det är viktigt att man behåller sin egen fasta övertygelse om vad som är rätt, att man vågar tro på det även om man går emot strömmen, säger Berit Flemström.
– Man ska kunna se sig själv i spegeln dagen efter mötet och känna sig nöjd, konstaterar hon.

Det var en lång rad ledamöter som avtackades i samband med veckans sammanträde, det sista för mandatperiod. Den 11 december sammanträder nya stiftsfullmäktige, som valdes i kyrkovalet tidigare i höst. Den kommande mandatperioden 2018-2021 är över hälften av de 59 ledamöterna nya.

Kajsa Åslin
2017-11-30