Foto: Maria Eddebo Persson

"Jag gjorde rätt som valde orgeln"

Per Brudsten är organisten som egentligen tänkte bli brandingenjör, men efter uppmuntran från orgellärare sökte han in till kantorsutbildningen på Mellansels folkhögskola. Då var vägen till att bli organist i domkyrkan utstakad. – Jag gjorde rätt som valde orgeln. Det är det här jag vill arbeta med, säger Per Brudsten.

När Per Brudsten var liten sjöng han i kören Domherrarna och sedan i gosskör i Härnösands domkyrkoförsamling. Redan som 11-åring började Per att spela orgel, efter att hans körledare frågade barnen i kören om de skulle vilja börja ta orgellektioner. Han spelade sedan tidigare piano och elgitarr.

Eftersom kantorer är ett bristyrke så inleddes en satsning i Härnösands stift för 15 år sedan för att trygga tillväxten av kantorer. Detta gjordes bland annat genom att starta orgelläger för barn och unga. Per har varit med på lägret två gånger. Första gången var 2008 och då lärde han känna andra som spelade orgel. Det gjorde att han själv valde att fortsätta spela.
– Det var bra att upptäcka att vi var fler som spelar orgel eftersom jag funderade över att sluta och inte hade motivation nog att öva mellan lektionerna, men jag valde ändå att fortsätta ta lektionerna efter orgellägret, säger Per Brudsten.

Orglarna i Härnösands domkyrka är oförskämt bra instrument

Per Brudsten

Andra gången han var med på orgellägret blev han uppmanad av sin orgellärare att söka till orgellinjen för gymnasieungdom. Det är en distansutbildning för att sedan kunna söka vidare till kantorsutbildningen på Mellansels folkhögskola. Per var fortfarande inte övertygad om att orgeln var det han skulle arbeta med i framtiden. Han skulle bli brandingenjör, men tänkte att det var lika bra att han gjorde klart utbildningen.
– Jag tänkte att då kan jag vikariera som kantor i någon kyrka medan jag går en annan utbildning senare.

Kantorsutbildningen ledde till att yrkesplanerna tog en ny riktning. Han sökte till musikhögskolan i Piteå och gick där under tre års tid.
– Jag gjorde rätt val, det är det här jag vill arbeta med och orgellärarna på Mellansel folkhögskola hade en bra strategi för att få mig att fortsätta, säger Per Brudsten och ler.

Per tycker att arbetet som organist i Härnösands pastorat är varierat och roligt. Han spelar på allt från gudstjänster, till lunchkonserter, leder körer och har orgelelever. Han spelar cirka 4-5 timmar varje dag, varav en del av det är övning på fritiden.
– Nu för tiden övar jag mycket. Det är ett jättelyxigt arbete att få jobba med det man tycker om att göra, men det kan vara jobbigt att visa upp sitt arbete. Det är många som tycker saker när man spelar. Men visst blir man bortskämd med att det faktiskt kommer folk på gudstjänsterna. Vi har cirka 80 personer i bänkarna varje söndag och som gärna sjunger psalmerna.

Orglarna i domkyrkan gillar han också även om favoriterna finns i Linköpings domkyrka och en kyrka i Essen i Tyskland.
– Orglarna i Härnösands domkyrka är oförskämt bra instrument, så det är en förmån att få spela på dem, säger Per Brudsten.

Maria Eddebo Persson
2019-06-10

Fakta om Per Brudsten

Ålder: 26 år

Bor: Härnösand

Familj: Föräldrar, bror och sambo.

Lyssnar på: Senromantiskt och franskt 1900-tals orgelmusik och körmusik.

Senaste konsertbesöket: När kollegan Eskil Lindbäck sjöng och kompades av Ivan Nordlander i Stigsjö kyrka. ”Båda är kompisar jag lärde känna på första orgellägret”, säger Per.

Äter helst: Vegetarisk mat.

Favoritorgel: Den i Linköpings domkyrka och en orgel i en kyrka i Essen i Tyskland. ”Det är två stycken senromantiska orglar med en tjock, smetig klang jag gillar”, säger Per.

Nästa generations organister fostras på Mellansels folkhögskola

Kantor är ett bristyrke, men Härnösand stift har klurat ut nya sätt för att locka unga att börja spela. Orgelläger för barn och unga på Mellansels folkhögskola är en viktig del av satsningen på att trygga tillväxten av kantorer.