En man håller händerna knäppta i bön över ratten i sin bil
Foto: Alex&Martin/IKON

"Bön är grunden för att hitta ditt rätta jag, hitta Gud i dig"

Bön är att möta sig själv i ett samtal med Gud. Att bönen har kraft vet prästen Madeleine Dahl i Östersund, som vägleder människor i bönegrupper, förbön och själv ber flera gånger om dagen. – I bön kommer du närmare dig själv, ditt sanna jag, Gud i mig, säger hon.

Bön är grunden för att kommunicera med Gud och för att det ska bli ett gott samtal behöver vi både tala och lyssna.
– Det är som att samtala med en god vän, vi kommer närmare varandra och då kommer jag också närmare mig själv, säger Madeleine Dahl.

Hon är präst i Marielundskyrkan i Östersund och hon hjälper människor att upptäcka bönens kraft. Ett sätt är att lotsa dem till kyrkans rofyllda bönehörna för att tända ljus och be tyst, ordlöst eller skriva ner en bön och stoppa i förbönslådan.
– Bönehörnan hjälper mig att fokusera. Ofta tar jag en mikropaus mitt på dagen för att stilla mig om jag har kommit ur kurs och behöver komma på rätt väg i tankarna igen, säger Madeleine Dahl.

Bön är mer än de välkända Fader vår och Gud som haver barnen kär. Färdigskrivna böner kan vara en hjälp, som en hängmatta att vila i, men att be fritt och tala till Jesus som till en vän ger en annan dimension åt relationen.
– För mig är bönen ofta ett vilande i Guds tystnad, eller en enkel suck. När allt är stilla runt omkring är det lättare att höra Guds röst, säger Madeleine Dahl.

Bönelådan bärs fram till altaret varje söndag. Sedan bränns lapparna. Olästa, förutom av Gud. Den som vill kan få personlig förbön genom att en förebedjare ber en kort färdigformulerad bön och ritar ett kors med helig olja i pannan.

Prästen Madeleine Dahl sätter ett tänt ljus i en ljushållare
Foto: Monica Gustafsson

Böne- och samtalsgemenskapen ”Väggrepp” på torsdagskvällarna är också populär och nya deltagare hittar dit i sitt andliga sökande.

– Vi består av kropp, själ och ande, därför är det viktigt att också använda kroppen i bönen, säger Madeleine Dahl.
Att knäppa händerna, blunda och kanske falla på knä. Det blir som signalen till att nu lyfter jag luren och ringer Gud.

– Allt är bön: sång, dans, … Gud finns i allt och vägleder på detaljnivå, säger Madeleine Dahl.
Då gäller det att lära sig tolka tecknen omkring oss som till exempel i människor vi möter, en fågel som plötsligt sätter sig på vårt fönsterbleck, en tidningsartikel vi läser etcetera.

Madeleine Dahl börjar och slutar varje dag med bön. En stilla morgonbön på allt ifrån några minuter till en kvart ger henne färdriktning för dagen Att avsluta dagen med att tänka över vad som hänt gör henne tacksam för det goda hon upplevt och uppmärksam på vad som distraherat och dragit henne bort från Gud.

Vill du hitta dig själv är hennes råd att börja be och se vad det gör med dig.
– Avsätt tid till att be för andra, men avsätt också tid för att be för dig själv, att helt enkelt samtala med Gud som man talar till en vän om det som är angeläget i ditt liv, säger Madeleine Dahl.

Fastetiden, de 40 dagarna fram till påsk, är en tid  för reflektion och andlig fördjupning. Madeleine Dahl jobbar mindre och unnar sig extra tid för bön och eftertanke då.

Monica Gustafsson
2014-03-03

Uppdatering av artikel 2016-04-14
Madeleine flyttade till England hösten 2015 och arbetar nu deltid som präst i Church of England, i två församlingar i staden Chatham som ligger i Rochester stift, cirka 1 timme med tåg öster om London.