Barnen i Fors och Ragunda får egen kyrka

Det byggs just nu en alldeles ny kyrka i Fors och Ragunda pastorat, dock i litet format. Lekkyrkan kommer att bli en kopia av Ragunda nya kyrka.

Idén kommer från förvaltningsassistenten Åsa Nilsson som fick ett foto på en minikyrka skickat till sig från sin syster. Hon började fundera på om de inte kunde göra något liknande för att ha på tomten vid församlingsgården i Hammarstrand. En kyrka mitt i byn.
– Jag ville dock att vår kyrka skulle vara så stor att det går att vara i den. Dels kan barn ur våra barngrupper vara i den och dels barn från den närliggande lekplatsen, säger Åsa Nilsson.

Kyrkorådet och kyrkoherden Håkan Lindström var positivt inställda till idén om en lekkyrka. Pastoratet sökte och fick 200 000 kronor i  projektstöd från Leader 3sam och har budgeterat 50 000 kronor själva för att bygga kyrkan. Så småningom gick uppdraget att göra en kopia av Ragunda nya kyrka i litet format till snickaren och egenföretagaren Ingvar Magnusson.
– Det är klart vi ska ha en kyrka till barnen, så jag tog på mig uppdraget. Jag har byggt många garage, carportar och lekstugor och har lång erfarenhet av att bygga saker, men visst är det ett speciellt bygge med många utmaningar, säger Ingvar Magnusson.

Ingvar fick originalritningarna av Ragunda nya kyrka och gjorde om dem till en tiondels storlek.
– Den ska se likadan ut som den stora kyrkan, fast givetvis mycket mindre. Det innebär att vi måste specialtillverka saker. Det går inte att köpa stuprör på affären, för de har fel dimension. Det skulle inte se klokt ut, säger Ingvar Magnusson och ler.

Det är klart vi ska ha en kyrka till barnen ...

Ingvar Magnusson, egenföretagare

Trots namnet lekkyrka och minikyrka är detta inte ett litet bygge. Ståhöjden i mittgången av lekkyrkan kommer att vara 193 cm, så att en vuxen person kommer att kunna stå raklång i den. Tornet kommer att vara nästan 4,5 meter högt. Porten är så bred att ett barn med rullstol ska komma in. Inne i kyrkan kommer det finnas tre bänkrader, ett altare och en altartavla, allt i barnstorlek.
–Ett par av kyrkvärdarna ska tillsammans med några barn sy prästkläder som vi kan ha i kyrkan när den är färdig. Några andra barn får hjälpa till att måla utsidan på kyrkan. Vi vill att barnen ska känna sig delaktiga och att det är deras kyrka som de vill ta hand om, säger Åsa Nilsson.

Allt är väl genomtänkt med lekkyrkan. I de välvda fönstren kommer det sitta härdat glas för att de inte ska gå sönder så lätt och något barn riskera att skära sig. Den kommer att vara uppvärmd med element och ha lampor i taket så att man kan vara där även när det är kallt och mörkt. Elen kommer också att användas för att kunna spela musik på en CD-spelare.

Lekkyrkan får inte direkt funktionen av lekstuga, utan snarare ett ställe där man kan leka kyrka. Exakt hur den ska användas är inte klart, men det finns idéer.
– Eftersom vi inte har gångavstånd till Ragunda nya kyrka blir lekkyrkan en bra plats att till exempel ha samlingar med barnen på. Det är till exempel lättare att förklara för ett litet barn vad ett dop är om barnet själv samtidigt får "döpa" en docka, säger Susanne Engström, församlingsassistent som arbetar med församlingens barngrupper.
– Vi kommer också ha små korta förklarande texter i lekkyrkan, för att förklara vad de olika sakerna är, säger Åsa Nilsson.

Kommer lekkyrkan alltid att vara tillgänglig precis som lekplatsen?
– Den kommer att vara öppen hela dagarna, men på kvällarna när barnen lämnat lekparken och gått hem, så stänger vi den nog, säger Åsa Nilsson.

Det finns flera församlingar i Sverige som har en lekkyrka, men den här lekkyrkan är unik eftersom det är en kopia på den riktiga kyrkan. Det finns bara en församling till i landet som byggt en sådan lekkyrka. Det är ett riktigt hantverk som Ingvar Magnusson bygger för att det ska hålla i många år framöver. Han känner sig stolt över att få tillverka den åt församlingen.
– Förhoppningsvis står den lilla kyrkan kvar lika länge som den stora kyrkan, säger Ingvar Magnusson och ler stort.

När invigningen av lekkyrkan blir är i nuläget inte klart.

Maria Eddebo Persson
2018-06-12