Regnbågsgudstjänst förgyller Åre Winter Pride

Den 6-9 april är det dags för Winter Pride och kyrkan är med på ett hörn. Åre församling har på söndagen en regnbågsgudstjänst och erbjuder möjligheten till drop in-vigsel i Åre gamla kyrka.

– Alla gudstjänster ska vara inkluderande och alla ska känna sig välkomna, oavsett vem du är, hur du lever ditt liv eller vem du älskar, men under regnbågsgudstjänsten jobbar vi extra mycket med detta. Jag är stolt och glad över att få vara en del av en kyrka som bejakar kärleken och mångfalden, säger Karin Härjegård, präst i Åre församling.

Karin Härjegård kommer i sin predikan fokusera på regnbågen som hoppets tecken. Hon kommer i sin predikan betona mångfald.
–Jag kommer prata om att vi får vara olika och lysa i skilda färger, säger Karin Härjegård.

Åre församlings Unga blåsare mellan 9-16 år kommer medverka och spela flera låtar under gudstjänsten, bland annat "Somewhere over the rainbow".

Alla giftassugna par kan också komma och gifta sig i Åre gamla kyrka på söndag oavsett vilken sexuell läggning man har. Då erbjuder församlingen möjlighet till drop in-vigsel. Kravet för att kunna gifta sig är att paret har ordnat med hindersprövning hos Skatteverket samt att man har giltig legitimation med sig.
– Jag ser mycket fram emot att fira kärleken med de par som kommer till kyrkan.

Finns det någon psalm som passar till samkönade vigslar?
Det finns en psalm som Sven Hillert skrivit. Den skrevs i första hand till vigslar för samkönade par, men som förstås passar vid alla vigslar. Det är psalm 903, säger Karin Härjegård och sjunger första strofen: Jag tror att Gud är kärleken som var och är och blir …

Maria Eddebo Persson
2017-04-04