Diakon Åsa Sjöberg och Mir Mohamad Alizad tillsammans under en gemenskapskväll i domkyrkans församlingsgård.
Foto: Christina Mattsson

Kristen undervisning viktig för många asylsökande

Under 2015 kom 162 000 nya asylsökande till Sverige vilket var mer än dubbelt så många som under 2014. Många är fortfarande här i väntan på besked. En av dem är Mir Mohamad Alizad som går på kristen undervisning i Svenska kyrkan Härnösand.

– Nu har många varit här i Härnösand i fyra år utan beslut om att få stanna eller inte, säger diakon Åsa Sjöberg som arbetar i Svenska kyrkan Härnösand.

2016 kom drygt 28 000 flyktingar från Syrien, Irak, Afghanistan och andra länder till Sverige. Ungefär så brukar det se ut, år 2018 ca 21 500 asylsökande. Flyktingströmmen som kom 2015 ser vi fortfarande effekter av i vår verksamhet.

Kyrkan finns för alla

Åsa Sjöberg träffar de asylsökande regelbundet i församlingens gudstjänster och vardagsverksamheter.  Varje vecka har hon också kristen undervisning för asylsökande som bor i Härnösand. En grupp är för persisktalande och en för arabiskttalande.

– I våras kom det väldigt många till undervisningen i kristen tro. Jag trodde att vi skulle bli färre nu men fortfarande undervisar jag drygt 20 personer varje vecka, säger Åsa Sjöberg.

En av dem som går i undervisning är Mir Mohamad Alizad. När han först kom till Härnösand bodde han i Utansjö och sedan snart ett år tillbaka bor han i Härnösand. Det var när han flyttade in till stan som han började i kristen undervisning.

– Jag trivs med undervisningen, säger Mir Mohamad och fortsätter: vi lär oss om kristen tro och om Sverige. Vi läser Bibeln och pratar om det vi läst. Framförallt lär vi oss om medmänsklighet och det är bra.

Stor oro inför besked

Grupperna möts en gång i veckan och det betyder mycket för de asylsökande. Mir Mohamad har varit i Sverige i fyra år, han har inget arbete, så för honom betyder kyrkan en fast punkt i tillvaron som lär honom om hur det är att vara svensk.

– Jag är väldigt tacksam över att Härnösands stift bidrar ekonomiskt så att vi kan ha en tolk med vid varje träff, säger Åsa Sjöberg.

Medan de asylsökande fortsätter vänta på besked försöker Svenska kyrkan genom Sveriges kristna råd att påverka de politiska besluten i migrationspolitiken.
– De senaste dagarna har läget i Afghanistan försämrats. Och oron är stor bland dem som väntar på beslut om uppehållstillstånd. Be för dem och för vårt arbete, avslutar Åsa Sjöberg.

Vill du också hjälpa till?

Du är välkommen att vara med i Svenska kyrkans internationella grupp som ses varannan måndag klockan 11.00. Gruppen arbetar för att skapa en rättvis värld utan hunger, fattigdom och förtryck.

Internationellt fokus

Stöd Svenska kyrkans internationella arbete.