Foto: Henrik Mill

Gosskören - en helt ny kör BARA för killar!

Vill du vara del av ett sammanhang där musikalisk utveckling och kompisskap går hand i hand? Då har du har hittat rätt.

Gosskören i Härnösands domkyrka sjunger musik ända från riddarnas tid, munksång och alldeles nyskriven musik – kanske till och med musik specialskriven för just vår kör! Du kommer att lära känna din röst och dess kapacitet på ett helt nytt sätt, tillsammans med stöttande körkompisar. Genom musiken lyfts naturligt funderingar kring andra delar av livet; tro, identitet, relationer och framtid.

Det är löpande antagning redan nu i höst och grundargänget kommer bestå av 7-8 st killar i åldern 6-8 år, så kontakta körledare Per Brudsten redan nu och boka in en avspänd sångträff för att få känna på upplägget och få mer information.

För vem?
Pojkar 6-8 år.

Med sångträffar redan nu i höst. Löpande antagning.

Dag och tid
Torsdagar kl 16.00-17.00.

Domkyrkans församlingsgård,
Franzéngatan 18.

Anmälan
Du antas efter en rolig och avspänd sångträff med körledare Per Brudsten. Du får där utforska din röst, lära känna körledaren och lära dig lite om musiken. Begränsat antal.

Sms 070-283 56 43

Per Brudsten

Körledare och organist i Svenska kyrkan Härnösand.

Per Brudsten, född 1992, är född och uppväxt i Härnösand och sjöng under uppväxten i Härnösands domkyrkas gosskör, då under ledning av Fredrik Sixten. Vid elva års ålder började han spela orgel, när en av församlingens organister, Alexandra Pilakouris, erbjöd lektioner till körmedlemmarna.

Efter gymnasiet studerade Per vid kantorsutbildningen på Mellansels folkhögskola och senare på kandidatprogrammet i kyrkomusik vid musikhögskolan i Piteå, med Gary Verkade som lärare i orgel.

Sedan 2016 är Per organist i Härnösands domkyrka och var under 2020–2022 tjänstledig för masterstudier i kyrkomusik med instrumental inriktning vid Kungliga musikhögskolan i Stockholm. Under masterutbildningen har Per haft Johannes Landgren, Mikael Wahlin och Maija Lehtonen som lärare i solistiskt orgelspel och Stefan Therstam i improvisation.