Foto: Lennart Åström

Sandskär kapell

I Sandskär nationalpark i Haparanda skärgård står kapellet sedan sekelskiftet 1700/1800-talet på en låg åsrygg i ett vidsträckt och kargt hedlandskap.

På Sandskär etablerades ett fiskeläge redan under senmedeltiden. I samband med lättnader i den annars hårt reglerade kyrkoplikten vid mitten av 1700-talet, fick ön sitt första kapell. Nu behövde man inte längre avbryta sina fiskeperioder för den tidsödande resan till församlingens huvudkyrka.

Det nuvarande kapellet som ursprungligen fungerade som kronomagasin vid Björkö kyrka i Torneå, flyttades till sin nuvarande plats kring sekelskiftet 1700/1800. Enligt traditionen stod det tidigare på en annan plats på ön.

På Sandskär fungerade kapellet vintertid som magasin för skötbåtarna. Det har också kvar mycket av sin magasinkaraktär, kompletterat med ett litet, välvt fönster i vardera väggen och en takryttare med klocka. Det mest säregna draget är de tre vitmålade kors som kröner det fönster som är ställt direkt ovanpå kyrkporten.

Bron består av löst hopställda fältstenar med tydlig lutning utåt. Fasadens rödfärgade lockpanel har ojämn avslutning i nederkant och de vitmålade knutarna och följarna ger byggnaden resning. Enkla, vitmålade fönsterluckor skyddar fönstren från väder och vind när kapellet står oanvänt. Det lätt bruna taket är spåntäckt.

Kapellet saknar vapenhus och genom den enkla kyrkporten stiger man direkt in i det närmast kvadratiska kyrkorummet. Rummet är indelat med kor mot öster och bänkkvarter på ömse sidor om mittgången. Rummet har enklast tänkbara karaktär med plankgolv, omålade timmerväggar och öppen takkonstruktion. Bänkarna består av täljda stockar på stöd, stockbänkarna kunde enkelt lyftas bort när utrymmet behövdes för båtarna. Korets mycket enkla inredning av täljda brädor har målats i blank vit färg, vilket bryter av mot den för övrigt så enkla och dämpade interiören. I korets norra del finns ett antal tvärställda bänkar och på svrädsidan i söder två vinkelställda, väggfasta bänkar bakom vitmålade avskärmningar.

Altaret är ett litet, grovt tillsnickrat väggfast bord, där det välvda fönstret bildar altartavla. Altarringen är en enkel brädskärm med ett högre mittparti som i all din enkelhet bildar en altarpredikstol. Kring korfönstret hänger inramade oljetryck med bilder ur Jesu lidande och nattvarden. På korväggen hänger också kungaporträtt och minnestavlor med anknytning till den förlista briggen Elvine.

Kyrkomiljön

Bakom kapellet i öster finns lämningar efter ett äldre fiskeläge och efter en enlinje. Stenlagda stigar som leder mote fiskeläget i väster. I sänkan öster om kapellet finns en liten inhägnad med fyra gravar. Vid en av gravarna står gravvård till minne över en drunknad sjöman.