Foto: Gustaf Hellsing IKON

Dop, konfirmation, bröllop och begravning

Våra familjehögtider är viktiga från det vi föds till dess vi dör. Som milstolpar i livet upplevs de flestas kontakt med kyrkan.

Hand i skål

Dopet är en fest för livet

Alla är välkomna att döpas – barn, unga och vuxna. I dopet får vi ett löfte om att Gud alltid har omsorg om oss. Det är en vacker och glad tradition, som bjuder in till gemenskap.

Konfirmation

Ordet konfirmation betyder bekräftelse och i kyrkan står det för att du hör ihop med Gud genom dopet och att just du är värdefull och viktig.

Ett välsignat bröllop

Planerar ni ert bröllop? Då har ni en dag framför er som ger minnen för livet. En vigsel kan vara stor och pampig eller liten och intim. Det är helt upp till er hur ni vill säga ja till varandra.

Begravningen ett sätt att säga farväl

När en familjemedlem, släkting eller vän dör är det viktigt att få ta ett sista farväl. I kyrkan gör vi det i en begravningsgudstjänst då vi överlämnar den som dött till Gud.

Dopgåvor

I vårt dopskåp på Haparanda församlingshem hittar du fina gåvor till dopet eller konfirmationen.