En diakon håller en annans hand i sina händer. Ett stearinljus med kristusmonogram brinner på bordet mellan dem.
Foto: Kristin Lidell /Ikon

Diakoni Drop-in

Behöver du någon att prata med? Att få dela sina tankar med någon kan göra skillnad.

Torsdagar kl. 9-11 har vi diakoni drop-in i Haparanda församlingshem.

Diakonijouren är öppen för dig oavsett ålder och livssituation. Du behöver inte vara kristen eller medlem i Svenska kyrkan, och det kostar ingenting.
Obs - Söker du ekonomisk hjälp, ta med dina dokument gällande din ekonomi.

Du kan samtala med oss i förtroende. Det går även att boka samtalstid hos vår diakon, kontakta Johanna Wennerström 076-133 8558, johanna.wennerstrom [a] svenskakyrkan.se, eller växeln 0922-29290.

Välkommen!

Vad för hjälp kan man få av en diakon?

Samtal

Det kan gälla

• enskilda stödsamtal
  • anhörigstöd
  • krissamtal

Annat stöd

Vi står också till tjänst med

• hembesök
  • förbön
  • stöd vid livets slut
  • stöd i kontakter med myndigheter, organisationer etc.

Gemenskap

Vi ordnar även olika typer av

• gruppverksamheter, t ex sorgegrupper
  • träffar
  • caféer/luncher
  • utbildning och samordning av frivilliga

Tystnadsplikt

Vi har tystnadsplikt och för inga journaler. Vi finns till för alla oavsett ålder eller livssituation och det kostar ingenting.

Ärtsoppa i Haparanda församlingshem

Ärtsoppsluncherna startar igen v.38, 19 september och fortsätter varannan vecka (jämna veckor).

Närbild på röda höstlöv i solen.

Promenad med samtal

Diakonassistent Ann-Kristin promenerar i Karungi måndagar kl. 12.00, se datum på sidan.

Någon lyfter upp en kaffekopp.

Juttutupa - Snackstugan

Jatkuu vko 38! Jutellaan, kahvitellaan, lauletaan ja muuta, torstaisin parilliset viikot kl. 13-15. Torsdag jämna veckor kl. 13-15. Förtsätter i höst.

Ett halsband med ett diakonemblem ligger på några höstlöv.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon