Foto: Johannes Frandsen / IKON

Gravskick

Vad ska jag välja...hur ville min anhörig ha det? Här visar vi de olika gravskick som finns att välja på inom Hammarö församling. Kanske gör det ditt val lite lättare.

Kistgravplats

En kistgravplats kan upplåtas för en eller två kistor. Det är vanligast att man gravsätter kistan i samband med begravningsceremonin (man har en månad på sig från dödsdatum till gravsättning). Gravplatsen upplåts på 25 år. Gravrättstiden räknas 25 år från senaste gravsättningen och därefter har man rätt att förnya gravrätten. Man har möjlighet att ha en gravsten och en planteringsyta. Gravrättsinnehavaren har ansvar för skötsel och att gravplatsen hålls i ett värdigt skick.

Exempel på kistgravplats

Urngravplats

En urngravplats är avsedd för flera urnor. Efter begravningsceremonin lämnas kistan för kremering och därefter har man en urnnedsättning (man har ett år på sig från kremationsdatum till urnnedsättning). Det vanligaste är att de närmast anhöriga medverkar vid nedsättningen. Man kan välja att ha med präst eller vaktmästare från kyrkogårdsförvaltningen. Man kan även låta kremering ske direkt och sedan ha en begravningsceremoni med en akt över urnan som sedan gravsätts direkt efter ceremonin. Gravplatsen upplåts på 25 år. Gravrättstiden räknas 25 år från senaste gravsättningen och därefter kan man förnya gravrätten. Man har möjlighet att ha en gravsten och en planteringsyta. Gravrättsinnehavaren har ansvar för skötsel och att gravplatsen hålls i ett värdigt skick.

Minneslund

Minneslunden är ett helt anonymt gravskick av kollektiv karaktär där askan grävs ner någonstans inom minneslundens område. Detta sker endast under maj till oktober. Som anhörig får man inte veta var och när gravsättningen ska ske. Efter att asknedsättningen har skett skickas ett minnesblad till de anhöriga. I en minneslund finns ingen gravrätt.

Askgravlund

Askgravlunden är av kollektiv karaktär och utan upplåtelse av gravrätt. Här gravsätts askan i en lättförgänglig tygpåse.

Här finns ingen enskild gravanordning men en namnplatta kan sättas upp på ett gemensamt monument (valfritt). Namnplattan bekostas av de anhöriga. Plats ges till maka/make i samma askgravlund dock inte med garanti bredvid varandra. Askans läge får inte markeras. Till skillnad från minneslund så har man i en askgravlund möjlighet att som anhörig närvara vid nedsättningen av askan.

Läs mer om Minneslunden och Askgravlunden