Malles soppsida

När vi bjuder in till sopplunch i Hammarlövs församling är det alltid Malle Rosenberg, vår duktiga vaktmästare som står vid grytorna. Vi kommer att publicera några av hennes recept här och i mån av utrymme även foto på maten. Vad vi dock inte kan förmedla är den goda doften av hennes mat, en doft som får det att vattnas i munnen ! Välkommen till bords !

Några gånger per termin bjuder vi in till sopplunch i Västra Tommarp. Höstens datum är 14/9, 12/10 och 9/11. Kom gärna på musikandakt i V Tommarps kyrka kl. 12.00 och därefter sopplunch i församlingshemmet.

Lunchen är kostnadsfri. Kaffe och kaka på maten. Välkomna!

Malles soppor och efterrätter.

Malle Rosenberg är född i Estland och där äter man ofta smarriga soppor med mycket lök och grönsaker. När Malle bjuder på sopp då är den lagad från grunden och har aldrig legat i en plåtburk. Men så blir den också till ett kulinariskt smycke.

Seljanka

6 portioner

2 st större lökar

2 msk olja

200 gr kött

150 gr rökt korv

100 gr kyckling

1 l vatten

2 buljongtärningar

1 burk krossade tomater

1,5 msk mjöl

3 st inlagda gurkor och 1 dl spad

1 lagerblad

5 st svartpepparkorn

dill

0,5 tsk timjan

3 klyftor vitlök

salt och vitpeppar

0,5 tsk paprikapulver

Hacka löken och värm i tjockbottnad kastrull i olja. Tillsätt hackat kött och korv. Värm 10 minuter omrörandes, tillsätt kokande vatten och buljongtärningar, lagerblad, pepparkornen. Sjud under lock 15-20 minuter.

Blanda vetemjöl med krossade tomater, och värm i en separat kastrull ett par minuter. Tillsätt i soppan tillsammans med hackad gurka och övriga ämnen, Sjud ytterligare 5 min. Ta från plattan, lägg på locket och låt dra 5 min. Vid behov smaksätt med mer salt och peppar. Servera med gräddfil och citronskiva.

Till detta serveras kaffe och

Kesellakaka med aprikoser och hallon

Botten:

100 gram smör

3 msk socker

salt

1 äggula

2 dl fullkornsmjöl

Fyllning:

400 gr Kesella

1,5 dl socker

3 st äggulor

200 gr yoghurt eller gräddfil

4 st äggvitor

2 tsk vaniljsocker

100 gr torkade aprikoser

2 dl frysta hallon

3 msk potatismjöl

Hacka smör och mjöl, tillsätt äggulan, salt och socker. Blanda allt till en des. Tryck ut i en 26 cm form med löstagbar kant, se till att trycka ut degen på kanterna. Vispa äggulorna med socker och vaniljsocker. Blanda in kesella och yoghurt eller gräddfil.

Hacka aprikoser, blanda frysta hallonen med potatis mjölet och tillsätt allt till kesellaskummet.

Tillsätt till sist  försiktigt de separat vispade äggvitorna.

Häll skummet på botten och grädda vid 200 grader 30-35 minuter tills kakan är vackert gyllengul. Låt det svalna, gärna till nästa dag- Njut den kall.