Vanliga frågor om vigsel

Här försöker vi samla de vanligaste frågorna om vigsel i Hammarby församling. Har du några andra frågor är du välkommen att kontakta oss.

Hur går det till att vigas i kyrkan?

Det finns en given ritual för Svenska kyrkans vigselakt. I samråd med präst och musiker utformas vigselakten. Efter att ni bokat tid för vigsel får ni en bokningsbekräftelse med uppgifter om vilken präst som skall viga er. Prästen tar sedan kontakt med er för ett vigselsamtal där ni går ni igenom vigselgudstjänstens utformning, vilka texter och psalmer som skall ingå. Ni kan också ta kontakt med tjänstgörande organist för att diskutera musikval.

De som gift sig borgerligt kan be om en kyrklig välsignelse över sitt äktenskap. Den som vill gifta sig i en annan församlings kyrka kontaktar den församlingen. Det gäller även dem som vill gifta sig utomlands.

Vad måste vi tänka på?

Förutsättning för vigsel är att det finns ett intyg på hindersprövning från Skattemyndigheten, samt att minst en av parterna i vigselparet är medlem i Svenska kyrkan.

Förutom brudparet behövs prästen och två vittnen för att vigseln ska bli juridiskt giltig.

Hur går det till att vigas i kyrkan?

Vad är ett vigselsamtal?

Samtalet med prästen handlar ofta mycket om det praktiska, hur man ska gå och stå, hur man gör med ringar och bukett, hur gästerna ska sitta och vilka psalmer som ska sjungas. Passa gärna på att berätta för prästen hur ni tänker inför vigseln och tala om varför ni vill gifta er. När man i lugn och ro talat igenom om hur er vigsel ska se ut och varför - då är det lättare att vara närvarande helt och fullt i det som sker när ni väl står där i kyrkan på bröllopsdagen.

Vad måste vi tänka på?

Vilka handlingar behövs

Innan man kan gifta sig måste man ansöka om hindersprövning hos lokala skattemyndigheten. Det är viktigt att ni lämnar över blanketten Hindersprövning till prästen innan vigseln äger rum. Efter vigseln undertecknar prästen ett vigselintyg och skickar detta till folkbokföringen för registrering. Tänk på att hindersprövningen endast är giltig i fyra månader.

Foto: Håkan Haglund/Hammarby församling

Finns brudkrona att låna?

Ja. Hammarby församling har två fina brudkronor som finns att låna. En lite mindre silverkrona, och en äldre och lite större krona. Klicka här för att läsa mer om båda kronorna.

Har Hammarby en egen brudmarsch.

Ja. Riksspelmannen Benny Johansson komponerade redan 1993 en brudmarsch specviellt för Hammarby församling. Använd länkarna nedan för att lyssna på den i två versioner.

Läs mer om Hammarby församlings brudmarsch.

2fioler Ladda ner
Hammarby brudmarsch, framförd av två fioler
altsax-orgel Ladda ner
Hammarby brudmarsch, framförs av altsaxofon och orgel
Foto: Peter Häggkvist/IKON

Äktenskap för alla

Sedan den 1 november 2009 kan samkönade par ingå äktenskap i Svenska kyrkan, på samma sätt som brudpar med olika kön. Samma vigselordning används, med orden man och hustru är utbytta mot äkta makar. Varmt välkomna att boka er vigsel i någon av Hammarby församlings kyrkor!