Påskliljor i skolskenet. I bakgrunden skymtas ett kors.
Foto: Magnus Aronson /Ikon

Fasta och påsk i Hammarby församling

Under påsken jublar kristna över att Jesus inte är död, utan han uppstår och lever mitt ibland oss. Påskfastan är tiden när vi förbereder oss för påsken.

Vid det första gryningsljuset var det ingen som hoppades något. Det fanns varken väntan eller förväntan. Det enda som fanns var besvikelse och sorg. Undret skedde ändå. Människors tro kan uträtta mycket – men inte detta. Människors otro kan hindra mycket – men inte detta. Tack Gud, för att det verkliga hoppet i världen inte är beroende av om vi orkar hoppas eller inte. Kraften är din – inte vår.

Caroline Krook

Det här händer i Hammarby församling under fastan och påsken

Här har vi samlat det som händer i församlingen som har med fastan och påsken att göra.

Om du vill veta mer om vad som händer i församlingen kan du titta på vår fullständiga kalender. Du kan också ta ner appen Kyrkguiden till din telefon. Då kan du se allt som händer i Svenska kyrkan i närheten av den plats där du är.

Påsk i Hammarby församling

Onsdag 27 mars

18.30 Filmkväll med påsktema: Risen
Vilunda församlingshem

En berättelse om Jesus och påsken, sedd med en samtida romersk soldats ögon. Vi öppnar dörrarna klockan 18 och filmen börjar kl. 18.30. Det finns enklare fika till försäljning och alla pengarna går till Act Svenska kyrkans fasteaktion »Dela lika och rädda liv«.

Skärtorsdag 28 mars

18–18.30 Skärtorsdagsmässa
Vilunda kyrka

Präst Jessica Holmgren. Sångsolist: Jenny Hodell.

Långfredag 29 mars

11–12 Långfredagsgudstjänst
Hammarby kyrka

Präst Thomas Riddervik. Samklang sjunger.

Påskafton 30 mars

23–00 Påsknattsmässa
Vilunda kyrka

Präst Jessica Holmgren. Sångsolist: Katrina Hedén.

Påskdagen 31 mars

11–12 påskdagsmässa
Vilunda kyrka

Präst Magnus Hellström. Hammarbykören sjunger.
Kyrkis (f.d. söndagsskola) för de små.

Annandag påsk 1 april

11–12 högmässa
Vilunda kyrka

Präst Magnus Hellström. Emmaus-drama.

13–14 suomenkielinen pääsiäismessu
Vilundan kirkossa

Pappi Helka Sisättö-Elertson. Vilundakuoro.

Se den animerade filmen om varför vi firar påsk

Allt om stilla veckan och påsk

Far och son odlar påskliljor i krukor utomhus.

Stilla veckan

Sista veckan i fastan kallas för stilla veckan. En del kallar den också för passionsveckan.

Ett barn i strumplästen går med palmblad i händerna.

Palmsöndagen inleder stilla veckan

Palmsöndagen är en glädjens dag då vi firar att Jesus tågade in i Jerusalem under människornas hyllningar.

En präst i grön kåpa förbereder nattvarden. En tonårsflicka hjälper till genom att hälla upp vinet i silverbägare.

Skärtorsdagen – Jesus blir förrådd

Jesus äter den sista måltiden tillsammans med sina tolv lärjungar. Senare samma kväll blir han förrådd och grips av romerska soldater.

En törnekrona hänger i några trådar.

Påskafton – mitt emellan sorg och glädje

Påskafton är egentligen ingen helgdag, men före midnatt firar vi påskmässa i många kyrkor.

Påskris med fjädrar i turkos, gult och orange.

Påskdagen – Jesus har uppstått

När en grupp kvinnor kommer till Jesus grav är stenen bortrullad och hans kropp är inte där. Jesus har uppstått från döden.

En törnekrona hänger runt ett krucifix.

Långfredagen – Jesus blir korsfäst

När Jesus har gripits på natten av de romerska soldaterna förs han till förhör hos Pontius Pilatus. Denne fattar beslutet att Jesus ska dömas till döden.

Ett runt kyrkfönster. I mitten syns Jesus som delar ut nattvard.

Annandag påsk – Jesus möter lärjungarna

Jesus visar sig för lärjungarna på olika sätt. De reagerar också olika. Några tvivlar, någon vill se bevis. Men oavsett deras reaktioner stannar Jesus hos dem och delar deras tillvaro.

Oljemålning på duk med motiv från Jesu passionshistoria.

Följ med på en Getsemanevandring

En Getsemanevandring är en meditation där vi i tanken stannar upp på de platser där Jesus var under sina sista dygn, innan han korsfästes.

Påskliljor i skolskenet. I bakgrunden skymtas ett kors.

Tankar inför helgen – i påsk

Läs en prästs funderingar inför påskhelgen.

Be en bön. Låt hoppet växa.

Till bönewebben